RecensionGremlins

Billy får en underbar julklapp av sin pappa. Det är världens sötaste, gulligaste och kramgoaste husdjur - en mogwai! Det är dock tre skötselråd som Billy måste komma ihåg: håll honom borta från vatten, låt honom inte bländas av starkt ljus och viktigast av allt hur mycket han än skriker, gråter och ber - mata honom aldrig efter midnatt.

Gizmo är en gullig fluffig sak som Billy får i julklapp av sin far. När Gizmo får vatten på sig så kommer det saker ur hans päls som inte är lika gulliga. Dem börjar leva om i staden och startar en katastrof för allt som är i deras väg. Billy, med hjälp av Gizmo, ska nu försöka döda dem små liven. Gremlins har med åren blivit en skräckklassiker och nu 28 år senare så är den fortfarande lika bra. Man bjuds på skratt och skräck och det är en upplevelse att titta på den.

Producenten är ingen mindre än Steven Spielberg och regissören är Joe Dante. Dem har skapat en kultfilm som många säkert har sett sedan filmen kom ut men trots att den har några år på nacken så kommer man ändå älska den som man älskade den då. Personligen tycker jag den är otroligt snygg gjord för att vara 1984 och det bästa är att det inte är några CGI effekter med i leken. Har man inte sett den så tycker jag absolut att man ska se till och göra det.

Den scenen jag alltid kommer komma ihåg är nog när Billys mamma går ner i köket och möter en gremlin för första gången. Just köksscenen är så klockren och rolig så den är oförglömlig. Det finns också en två till denna som jag inte har sett men jag har hört att den är inte lika bra, men så brukar det ju oftast vara.

Mitt betyg landar på en stark 3:a.