RecensionThe Expendables 2

Medelåldern på de en gång kungliga actionhjältarna i denna film är lika odiskutabelt högt som nöjet är stort och filmkvalitén är låg. Men en film med Schwarzenegger, Stallone eller Van Damme har väl ärligt talat aldrig någonsin handlat om kvalitet? Snarare för mig såväl innan de tidiga tonåren som idag långt efter de sista har det handlat om det stundtals underbara kitschvärdet och de härligt våldsamma kamperna mellan filmens skurkar och de muskelpumpade hjältarna. För denna typ av gammaldags 80 och 90-tals action har verkligen en moral som är lika tydlig som en bilderbok utan text, på gott och ont.

Filmen handlar om det hårda gänget actionhjältar som gör uppdrag som staten inte kan göra och inte vill göra officiellt. Men under ett uppdrag mördas en av gängets medlemmar i ett bakhåll av Vilain (Van Damme). Lägligt nog så är detta sedan samma man som just knyckt material för att bygga atombomber för att störa hela världens maktbalans. Så gänget ger sig snabbt av efter honom för att stoppa honom och för att utkräva sin hämnd. Filmen i en ask.

Men ärligt talat så är det handen på hjärtat lite skit samma vad filmen handlar om, då jag gissar att de flesta precis såsom jag bänkar sig i salongen för att helt enkelt njuta utav synen av Arnold Schwarzenegger med ett stort vapen i sin famn, och synen av Sylvester Stallone med uppblåsta muskler plöja sig fram genom skurkar så att kroppsdelarna flyger åt alla håll. Det bär mig emot att säga det, men denna fullkomligt hjärndöda anledning är vad som fick mig att gå och se den första filmen för något år sedan, och är vad som kommer att få mig att gå och se den eventuellt kommande tredje filmen. Så är det.

För barnet i mig jublar verkligen stundtals. Men till sist tvingas man erkänna för sig själv att det tyvärr mest är av nostalgiska skäl. Då denna film inte är någonting alls mot de inblandade skådespelarnas forna filmer som gett dem deras status i genren. Istället är det mer någonting av en ursäkt till att helt enkelt få jobba med en stor budget och ett gammalt recept. Idén är dock mer värd än resultatet. Ingen kommer om 10 år att se tillbaka på denna film som något minnesvärt.