RecensionLooper

Looper är en mörk och brutal sci-fi historia som påminner om filmer som De 12 Apornas Armé och Minority Report. Det är en komplex och välskriven handling som kretsar kring en sorts avrättare, eller ”städare”, vid namn Joe (Joseph Gordon-Levitt) som hamnar i en knepig situation när han plötsligt är på jakt efter sitt framtida jag (Bruce Willis). Mer än så vill jag inte avslöja med risk för att förstöra den unika upplevelsen. Storyn kan verka gimmick-artad eller tramsig på papperet, men den framställs på ett väldigt seriöst och sofistikerat vis i rutan. Det växer dessutom fram en större handling utöver det personliga drama som Joe är involverad i.

Det målas upp en relativt dystopisk framtidsvision i Looper som osar smakfulla detaljer och har en tydligt genomtänkt bakgrundshistoria. Det är smutsigt, våldsamt och obarmhärtigt. Det är även fantasifullt men samtidigt trovärdigt. Det enda jag kan komma på som klagomål är att det till en början kändes lite konstigt att se Joseph Gordon-Levitt sminkad för att efterlikna Bruce Willis. Det är ingen dålig sminkning, men om man vet hur skådespelaren egentligen ser ut så känns det ovant och underligt innan man kommer in i karaktären han porträtterar. Jeff Daniels dyker också upp i en ganska oväntad roll.

Sällan görs det sciencefiction-produktioner av den här höga kalibern. Så gott som allt i Looper andas kvalitet; scenografi, dramaturgi, manus och skådespel. Dessutom är hela tidsmaskins-temat väldigt svårt att förnya eller göra trovärdigt och engagerande, men det lyckas faktiskt Looper med. Det här är tankeväckande underhållning som består och helt klart en av årets bästa filmer i min mening.