RecensionA.I.

David är 11 år gammal.
Han väger 27 kilo.
Han är 137 centimeter lång.
Han har brunt hår.
Hans kärlek är äkta.
Men inte han själv.

Planeten Jorden i en nära framtid. Naturens resurser är alltmer begränsade. Tekniken gör rasande framsteg. Staten övervakar människornas privatliv. Det finns redan robotar, vilka utför vardagliga sysslor som hushållsarbete och trädgårdsskötsel. En sak förmår dessa robotar emellertid inte, nämligen att visa känslor. Detta är något som forskarna försöker lösa, eftersom inte alla föräldrar tillåts alstra egna barn.

Steven Spielberg har skapat en magisk berättelse och en rå och mörk värld, där vi möts av känslor som kärlek, rädsla, hat och sorg. Haley Joel Osment spelar robotpojken David som är byggd att vara den perfekta kärleksfulla sonen. När han senare blir lämnad så upptäcker han att det finns en helt annan värld där ute, en värld som är farlig för en robot. Hans \"partner\" blir en gigolo som spelas av Jude Law. Osment och Law gör sina roller lysande. Deras skådespel och kemi på duken är helt magiskt och man dras in mer och mer i deras resa. Stanley Kubrick var först tänkt att göra den här filmen men precis innan hans bortgång så lämnade han över den till Spielberg. Spielberg gjorde ett kanon jobb men Kubrick i registolen det hade varit något.

Jag tycker om den här filmen otroligt mycket och det är absolut en av mina favoriter hos Spielberg. Den mannen kan sin sci - fi. Underbar berättelse som jag tycker man ska ge en chans, den överraskar. En fantastisk värld med fantastiska varelser blandat med sorgliga känslor gör man blir tagen av filmen. Det som jag reagerade mest på var just Osment's skådespel. Hans tolkning av en robot med en massa känslor är helt otroligt. Den lilla grabben är klippt och skuren för rollen som David.