RecensionSearching for Sugar Man

\"Searching for Sugar Man\" är en storslagen film, en film som bara måste upplevas på biograf. Jag upplevde den på Sveriges äldsta – Scala – och rysningarna var närvarande under filmens alla 86 minuter. Det var under min gröna tröja, svarta rock och röda halsduk som nakna nyduschade jag sköljde in i den legendariska salongen. Det blev inte sämre av att Ystads tre varmaste själar delade stolraden – min sprudlande flickvän, min ömma mor och hennes coola poliskonstapel.

Det visuella, tillsammans med musiken, i filmens första scen fick mina arm- och benhår att resa sig upp – sen förblev de alltså uppe. Vi fick uppleva allt från Sydafrikas rika natur till Detroits bortglömda kvarter, men skönheten var beständig – alltid lika sylvass. Filmens visuella kvaliteter ter sig som skör utopi.

Berättelsen behandlar den en gång lovande sångare ”Rodriguez” – vi får lyssna till berörda röster om den mytomspunna mannens leverne och karriär. En mystisk sångare som gled in på rökiga pubar och ut på Detroits regniga gator. En drömmande dagsdrivare, alltid med sin gitarr under armen.

Vi får höra hur producenter hittade honom på en av de där rökiga pubarna, hur Rodriguez poetiska texter flöt genom mörkret medan en ansiktskontur sakta med säkert utkristalliserades i takt med att de närmade sig. Men när de väl kom fram såg de bara huvudets baksida – Rodriguez satt och stirrade in i väggen.

Av outgrundliga anledningar sålde aldrig Rodriguez skivor väl i staterna – men samtidigt i en annan del av världen, borta i apartheidets Sydafrika, anlände en amerikansk flicka med ett demoex i handbagaget. På exet fanns Rodriguez låtar – men ingen som helst information.

Historien är som en dröm, rysningarna är katapultiserande.

”Searching for Sugar Man” är ett mästerverk, en av de bästa dokumentärfilmerna som gjorts.

Tack högre makter, tack för att Rodriguez öde blir beständigt i hans makalösa låtar.

Jag kommer aldrig att sluta lyssna på dem.