RecensionBeasts of the Southern Wild

Beasts of the Southern Wild är en uppväxtskildring baserat på enaktaren Juicy and Delicious av Lucy Alibar. Den berättar historien om en grupp människor som lever i hemgjorda skjul mitt i Louisianas träskområde, ett eget territorium som de kallar för Bathtub. Genom den sexåriga flickan Hushpuppy får vi möta excentriska grannar, hennes hjärtsjuke men viljestarka pappa samt ta del av deras lustfyllda vardag fylld av högtidsfiranden, räkfångst, sprit, frihet och fyrverkerier. Vi får snart veta att de lever där illegalt och gör allt för att undvika myndigheternas inblandning. När en storm närmar sig packar de flesta sitt pick och pack för att söka skydd någon annanstans. Kvar är endast eldsjälarna, de som inte tänker låta sig skämmas iväg av en sådan petitess som översvämning.

Stolthet, styrka och mod förespråkas i denna tillåtande, men ändå krävande kultur. Kön tycks sakna betydelse och djur och människa delar på både utrymme och mat. Det är svårt att inte dras med i den glada gränslösa skaran, samtidigt kan man inte annat än reagera på barnens utsatthet i en hård och vuxen verklighet.

När myndigheterna kliver in ställs familjernas livsstil på sin spets. Finns det någon plats för sådana som ställer sig utanför systemet? Är det legitimt att tvinga på människor läkarvård och utbildning som de själva inte är intresserade av? Kommer en persons frihet alltid vara på bekostnad av någon annans?

Genom både fantasi och brutal verklighet lyckas Beasts of the Southern Wild leverera en visuell uppväxtskildring som skickligt kopplar en liten människas inre värld till de stora existentiella frågorna.

Recensionen finns publicerad på Möllan.nu