RecensionFlight

Flight är den senaste filmen från Robert Zemeckis (Forrest Gump, Tillbaka Till Framtiden) och i huvudrollen ser vi Denzel Washington (Training Day, American Gangster).

Filmen handlar om piloten Whip Whitaker som lever ett slitsamt liv fyllt med alkohol och droger. När Whips stora passagerarflygplan plötsligt faller sönder högt uppe i luften så hyllas piloten först som en hjälte efter en utomordentligt skicklig kraschlandning. Men när det sedan kommer fram att han varit påverkad under flygningen så riskeras skulden att läggas på Whips axlar. Dessutom etablerar Whip en relation med Nicole (Kelly Reilly), en kvinna med sina egna problem som han träffar på sjukhuset. Tillsammans kämpar de för att Whip ska komma över sina missbruksproblem.

Det är sällan alkoholmissbruk porträtteras i film på ett så här brutalt, genuint och ärligt sätt, det för stundtals tankarna till filmen Farväl Las Vegas med Nicholas Cage och Elisabeth Shue.

Zemeckis senaste är en spännande, mäktig och känslomässig resa som lyfts av ett fantastiskt skådespel från en rutinerad Washington. Jag har inte sett honom i en så här övertygande roll sedan han spelade Alonzo i filmen Training Day. John Goodman dyker även upp som en färgstark och underhållande sidokaraktär som erbjuder lite \"comic relief\".

Flight har en smutsig och genuin känsla som övertygar och berör. Den kan stundtals kännas lite utdragen, men har en explosiv början och ett tillfredsställande slut. Gillar du engagerande dramatik med mänsklighet i centrum, så kommer du uppskatta Flight.