RecensionDen store Gatsby

Idag har jag upplevt en av de värsta sakerna som har hänt mig under den tid jag har haft på jorden. Den människa jag hyser störst beundran och respekt inför alla kategorier är Leonardo DiCaprio. Jag har sett alla produktioner han medverkar i förutom Don's Plum som jag inte lyckats få tag på (men tacksamt tar emot tips på hur jag kan hitta den) och därför har jag i min egen uppfattning dröjt alltför länge med att se Den Store Gatsby. Boken som skrevs av F. Scott Fitzgerald 1925 är superb. En skildring av en man som drivs av passion vilket kanske till och med gör honom till en vansinnig människa. Två starka argument för att gå och se Baz Luhrmanns episka film som hade svensk premiär för några veckor sedan.

Redan efter en kvart känner jag mig färdig att lämna. De tolkningar och detaljer som regissören lägger in i sin film är totalt obegripliga. Jag söker förgäves för en bra översättning till svenska av frasen \"doesn't make sense\", vilket är en snäll sammanfattning av filmen på tre ord, men kan inte hitta något som blir samma. Det faller lika platt som Luhrmanns bedrövliga skitfilm. Nu kanske man inte ska jämföra romanen med filmen, men eftersom den ändå bygger på denna känns det som en försvarbar handling från min sida. I boken dröjer det länge innan man presenteras för denne spännande Jay Gatsby och det byggs upp en stor mystik kring hans person. I filmen skildras detta genom att man spexigt filmar endast hans skor i de fyra första klippen, det faller då platt och blir så löjligt och misslyckas enormt med att skapa minsta lilla nyfikenhet. Klippen i övrigt är också helt omotiverade. Snabba, ryckiga flytande klipp som att ge en känsla av en lång tidsperiod när det i själva verket är en dialog vid en sittning som skildras. Modern musik i en gammal film är ju superhäftigt, tycker Luhrmann i alla fall. Om man gör det bra kan man lyckas, men om man gör det på det här sättet så framstår man bara som en pretentiös korkskalle, tycker jag i alla fall. Vi ska få känslan av att banden på festerna spelar musiken som vi hör, men mina associationer går snarare till småstjärnorna när man ser utklädda människor mima (dåligt!) till häftig musik som ligger i tiden. Jag har sett kommentarer om att den är så snyggt filmad, men är den verkligen det? Nej! Det känns bara som det saknas en tanke bakom alltihop, ett syfte, en vision. \"Slowmotion är snyggt, vinklar och kostym är snyggt\" kanske någon tycker, men det kan aldrig bli det när det är så ihåligt som denna dyngan var. Värst av allt var den stora \"storebror ser dig\"-skylten som totalt obegripligt befann sig vid bensinstationen. Vad var syftet med den? Vad är förklaringen? Min villkorslösa respekt för DiCaprio har fått sig en ofrivillig törn efter att han han medverkat i en produktion som får Göta Kanal-trilogin att se ut som Gudfadern-trilogin. Jag kunde ha överseende efter The Beach, men nu kommer det krävas en lång period för att åter bygga upp ett liknande förtroende, om det ens någonsin kommer gå. Och då gjorde han ändå personligen ett strålande jobb, men filmen i sig är så dålig.

Om det är skapa känslor hos tittaren som var syftet med filmen har man verkligen lyckats, för jag har aldrig känt så starkt efter en film som den ilska och ångest jag vandrade hem med. Det var verkligen så sjukt dåligt! Enormt dåligt! Vidrigt! Platt, ihåligt, gräsligt gånger tusen! Istället för att betala en biobiljett till The Great Gatsby med ert bankkort gör Ni en bättre investering i att bara dra det i en opålitlig bankomat så att det blir skimmat och kontot länsat. Detta av två anledningar: ni kommer inte kunna köpa en biobiljett till filmen och ni kommer bara känna en bråkdel av all ångest och avsky som Baz Luhrmanns äckliga skräp orsakar. Att sätta en etta i betyg till denna filmen är att göra den en riktig oförtjänt björntjänst, för det enda rättvisa betyget för denna filmen är inte ens uppfunnit på skalan eftersom det inte behövts fram till nu. Det finns till och med säkert svordomar som ännu inte behövts men nu måste komma fram för att uttrycka känslorna kring detta. Skit också. Usch! Det finns så mycket saker jag hade kunnat säga för att framhäva och förstärka hur genomusel denna filmen var, men det är inte ens i närheten av att vara politiskt korrekta så jag avslutar helt enkelt bara med att säga: The Great Gatsby av Baz Luhrmann är en kass film.