RecensionThe Lords of Salem

[-]I kort; The Lords of Salem börjar bra och lovande men eskalerar snabbt och sista 20 minuterna är ett hopkok av dåliga idéer. Verkligen en film som kändes oerhört lovande och bara gjorde mig mer och mer besviken desto längre den gick. Vi får följa Heidi, en radio-DJ som tar emot en skiva med den enigmatiska avsändaren \"The Lords of Salem\". Skivans uppspelning har märkbar effektiv på Heidi och vi blir snart indragna i en historia om häxor, kulter och blodsband i Rob Zombies, av mig, efterlängtade The Lords of Salem. Efterlängtad för ockultism tilltalar mig och för häx-tematik är sällsynt.[*]

Rob Zombie förblir arketypen på en lovande regissör, som inte har förmågan att göra en konsekvent bra film. Det fanns element i hans remake av Halloween som jag verkligen gillade, tänker främst på scenen där Myers som barn misshandlar ett annat barn till döds. Men där scenen i sig är lysande är den malplacerad i sitt sammanhang. Så uppfattar jag även The Lords of Salem. Kapitel-uppdelningen i dagar är något jag gillade, för att illustera fallet. Detta, likt resten av filmen, känns bara halvfärdigt då det helt plötsligt inte har någon poäng. Utan någon större förklaring droppar man idéen. Är det alltså samma dag från den punkten?

Följer man inte upp första halvan av filmen konsekvent så förlorar den sitt syfte. Vissa animationerna var som tagna ur Natural born killers, rent stilistiskt. Jag var inte förtjust tillgreppet där och direkt avskydde det här. Sceneriet går från underbart vackert till frånstötande malplacerat. Lägenhetskomplexet, radiostationen och speciellt miljön i scenen där hon promenar med sin hund och stannar till vid en kyrka är alla exempel på utmärkta miljöer. Flashback-scenerna är oerhört taffligt gjorda, sceneriet i synnerhet. Ibland tror man att han siktar på 70-tal, ibland 90-talets musikvideos. Rida på en mekanisk tjur i slow-motion? Det är lika passande i en skräckfilm som det låter.

Zombies fru, Sheri Moon Zombie som här spelar Heidi har fått mycket kritik för sitt skådespel men här håller jag inte med. Hon har en autencitet, säkerligen ett resultat av att hon inte är en tränad skådespelerska, som ger rollen en egg den annars inte haft.

Så, fullständigt inkonsekvent men stundtals engagerande och har många starka sidor som tyvärr fumlas bort av en tafatt filmskapare.