Recension2 Guns

Två killar som båda jobbar under täckmantel hamnar i trubbel med en drogkartell och tvingas samarbeta utan kunskapen om deras gemensamma hemlighet. Det är en intressant premiss som får en annars väldigt stereotypisk film att sticka ut.

I huvudrollerna ser vi Denzel Washington och Mark Wahlberg och tillsammans bildar de en testosteronladdad dynamisk duo som är filmens tveklöst största bedrift. Både Washington och Wahlberg har en naturligt oslipad charm som funkar bra ihop och det är en glädje att se dem tillsammans på vita duken.

Tyvärr så erbjuder inte 2 Guns så mycket mer än dessa två stjärnskott. Det är en ganska ordinär handling som erbjuds med en stundtals onödigt diffust handlingsförlopp som dessutom innehåller många klichéer och förutsebara scener. Med det sagt så är filmen ändå underhållande genom alla 109 minuter. För även om den inte är helt exceptionell så är det trots allt en stabil kvalitetsproduktion i den urvattnade under-täckmantel-genren.

En av de viktigaste detaljerna för mig i en film av den här typen är något som är lite svårt att definiera. Man kan kalla det ton, trovärdighet eller bara ren känsla. Något som jag tycker saknas helt i de senaste årens actionjättar så som The Expendables och The Fast and the Furious. De må visserligen vara genomtänkt och planerat, men jag föredrar isf actionfilmer som denna som för tankarna till Training Day och The Town. Den är helt enkelt okrystat cool, på riktigt.

Kortfattat så har 2 Guns en godkänd mängd humor, intrig, spänning och action. Med andra ord får den omdömet sevärd.