RecensionPhilomena

Philomena är en irländsk dam som gillar krutonger och kiosklitteratur, på äldre dagar så har hon dragit sig tillbaka och lever ett stillsamt liv. Trots denna trivsamma tillvaro, så bär hon på en hemlighet som har jagat henne i femtio år. Philomena födde som tonåring en son, som mot hennes vilja adopterades bort. Hon har tänkt på sin son, Anthony, varje dag sedan han togs ifrån henne och hon beslutar att det är dags att söka upp honom. Med hjälp av sin dotter får hon kontakt med den arbetslöse journalisten Martin Sixsmith, som efter noggrant övervägande beslutar sig för att hjälpa Philomena.

Philomenas historia berättar om ett Irland där religionen styrde och där köttsliga lustar var förbjudna. När hon blir gravid avvisas hon av sin familj och blir skickad till ett kloster där hon föder sin son. Hon tvingas arbeta sju dagar i veckan i fyra år för att gottgöra för sina synder. Flickornas ljuspunkt i klostret är den timmen om dagen då de får träffa sina barn.

Filmen är baserad på boken ”The lost child of Philomena Lee” som skapade många rubriker när den kom ut 2009. Flera tusentals barn blev motvilligt bortadopterade och boken väckte många känslor hos kvinnor som varit i Philomenas situation. Missförhållandena som rådde i klostren kom upp till ytan och diskuterades flitigt i medierna, framför allt på Irland. Hett ämne var att de unga flickorna fick föda utan smärtlindring, det höga antalet dödsfall under förlossningen i klostret, och framför allt, att katolska kyrkan sålde barnen till välbärgade amerikanska och engelska familjer.

Judi Dench är bedårande i sin roll som Philomena, känslosam och välspelad. Steve Coogan (Martin Sexsmith) är dock inte lika lätt att tycka om, trots sin charm och roliga repliker. De båda smått udda karaktärerna arbetar fint tillsammans och skapar en härlig dynamik. Under deras resa får både Philomena och Martin slåss mot sina egna invanda föreställningar om livet och hur man tar sig an det på bästa sätt.

[-]Philomena är en viktig film, som inte bara belyser och aktualiserar en händelse, utan också berättar en större historia. Om hur vi människor ska förhålla oss till våra liv och personerna i det. En viktig lärdom, som jag tror att alla kan behöva bli påminda om ibland.[*] Trots filmens allvarsamma ton, är det en varm, ärlig och helt underbar film. När jag lämnar salongen finns inget annat kvar i mig än tanken på denna lilla pärla, Philomena.

Recension av: Lisa Orander