RecensionThe Hunger Games: Catching Fire

Catching fire är den andra delen i den hyllade Hunger Games-triologin. Katniss Everdeen ageranden i Hunger-spelen har upprört regimen. För att mildra konsekvenserna försöker hon tillsammans med Peeta Mellark uppehålla skenet om deras förälskelse. Men fasaden spricker snart och leder folket till revolt. Katniss måste nu inte bara rädda sitt egen skinn, utan även de som står henne nära.

Jag är inte helt objektiv betraktare av Hunger Games - Catching Fire, då jag tidigare läst boken. Författaren Susanne Collins bjuder inte på en vassare uppföljare i boktriologin, vilket är också kanske varför jag inte känner så mycket när jag ser filmen. Catching fire är dock välgjord på det visuella, något man också kan förvänta sig. Man jobbar mycket intensivt och spännande för att hålla fast publiken. Dessutom bjuder den på en något mörkare känsla än vad vi fick se i första filmen. Det är lite mer brutalt, lite mer lidelse. [-] Men mycket andra överraskningar bjuds man inte på. Att välja om det ska komma en flodväg in på arenan eller eldbollar blir snart som att välja mellan pest eller kolera. Man anstränger sig för att variera och fördjupa, men når inga större framgångar. Ljusglimtarna är när det gör ont, riktigt ont och man lider med Katniss. Utan de ögonblicken kan jag inte ens känna med henne.[*]

Skådespeleriet är bra men inte överraskande. Jennifer Lawrence gör en bra insats men de intressantaste karaktärerna görs av Philip Seymour Hoffman, (Plutarch Heavensbee), trots att han var lite blekare än vanligt och Woody Harrelson (Haymitch Abernathy). Båda skapar en osäkerhet kring vart dom står både etiskt och politiskt. Tyvärr är de flesta karaktärerna precis tvärtom – Katniss, Gale och Peeta är alla som öppna böcker, liksom antagonisten i filmen – President Snow.

Catching fire är filmen för många även om jag inte ger det högsta betyget. En del kommer gilla den mer än vad jag gjorde och kanske även mer än första filmen. Den ger vad man förväntar sig. Tyvärr är böckerna redan skrivna och bjuder nog inte heller på några större överraskningar till sista filmen.