RecensionThe Spectacular Now

The Spectacular Now har alla ingredienserna för den perfekt sliskiga klichéartade ungdomsfilmen, som får ohövligt mycket positiv kritik på grund av alla high school kids som känner igen sig och blir berörda. Jag kan ju då säga att jag inte hade några förväntningar när jag satte på filmen.

Sutter, en hårdfestande 18-åring som går sista året på high school, har ett stort beslut om vad han ska med sitt liv framöver. Sutter har den perfekta flickvännen och livet flyter på fint för honom tills hans flickvän en dag plötsligt gör slut med honom. Han hittar då den lite udda tjejen Aimee som han till en början bara går ut med på skoj, men som sedan växer till något djupare.

Det finns bra och det finns dåliga ungdomsfilmer. De bra är de som inte heter The Spectacular Now. Det är precis som jag tror det vill säga en otroligt uppenbar film om den häftiga killen, som hittar den udda tjejen och allting växer till något djupare. Jag har sett det förut. Jag gillade det inte då och jag gillar det inte nu heller. Sedan att Sutter är smygalkoholist gör dock att filmen lyfter något, men det är så jävla uppenbart upplagt att alkoholen förr eller senare skulle göra något dåligt för honom. Smygpropaganda om att alkohol är dåligt och förstör människor.

Filmen verkar ha med varenda aktuella ungdomsfilmskådespelare. Miles Teller, Shailene Woodley, Brie Larson och Kaitlyn Dever för att nämna några. Brie Larson och Kaitlyn Dever gjorde 2013 ett lyckat samarbete i Short Term 12, ett exempel på en bra ungdomsfilm, riktigt bra för den delen, men det är en annan historia. Det enda skådespelet som är något anmärkningsvärt är att Bob Odenkirk lyckats få en roll i filmen, en riktig tråkig skitroll för den delen, men alltid kul att se gamla Saul! Även Kyle Chandler har fått en roll i filmen och gör den bästa prestation som man kan komma undan med i en sådan här film - som pappan som stack när Sutter var liten och nu ska återförenas med honom, också klyshigt, men Kyle Chandler bär upp rollen bra.

När det otroligt förutsebara och riktigt fula slutet har rullat förbi, med något av vad man kan kalla ett försök till en finurlig cliffhanger, som misslyckas för den delen, så spelas den fantastiska låten Song for Zula, helt jävla fel i sammanhanget. Antingen så malplacerar man musik på ett bra och oförutsebart sett, så som till exempel i Wolf of Wall Street, eller så placerar man musik där den passar in. Att sätta Song for Zula där känns bara fel och den passar inte in, fast på ett dåligt sätt. Detta gör mig irriterad och drar ned betyget till 2/5.