RecensionRoboCop

Detroit, USA – året är 2028. Det multinationella företaget OmniCorp försöker hitta kryphål i lagen för att få ut sina polisrobotar på gatorna. När polisen Alex Murphy, spelad av svensken Joel Kinnaman, råkar ut för ett livshotande bombattentat ser OmniCorp chansen. De förenar Alex Murpys kvarlevor med sin robotteknik. Resultatet; RoboCop – en superpolis till hälften människa, till hälften robot. Problem uppstår dock när RoboCop slutar följa deras order. Det visar sig att mänsklig vilja inte går att kontrollera likt robotar.

RoboCop för mig har alltid varit Paul Verhoevens original anno 1987. Uppföljare och TV-serier har enligt mig inte lyckats komma i närheten av den kultklassikern. Kanske också därför som mina förväntningar varit rätt svala för den här nya moderniseringen.

Det som ändå fångat mitt intresse är att José Padilha (brasilianaren som imponerade med de hårdkokta Tropa dé Elite filmerna) sitter i regissörsstolen. Olyckligtvis nog har han som färsk regissör i Hollywood inte haft mycket att säga till om. Visst återfinns här lite av samma puls som Padilha levererade i Tropa dé Elite, speciellt under den fartfyllda öppningsscenen. Men det avslöjas snabbt att det här är en rätt slätstruken soppa där många kockar varit inblandade.

Filmens grundfokus ligger på drönardebatten och det ställs en del intressanta frågor. Vissa av dessa frågor kommer vi antagligen själva att behöva ta ställning till inom en snar framtid. Som t.ex. till vilken grad är det försvarbart att överlåta beslutsfattande till artificiell intelligens?

En klar besvikelse med nya RoboCop är den nya svarta designen. Det känns mer som en person i en dräkt än en faktisk robot. En vision som stärks ytterligare av att RoboCop nu har en mänsklig hand. Förutom att se otroligt dumt ut så känns det väldigt ologiskt.

Verhovens Robocop var en blandning av blodig action och satirisk samhällskritik. Våld och action finns det även gott om här. Men som med de flesta våldsamma action filmer idag så har blodet lämnats bort, så att barn ska kunna titta. Också satiren återfinns, här i form av Samuel L. Jackssons karaktär Pat Novak – nyhetsankaret för The Novak Element (bästa med hela filmen). Det är ett klart slag riktat mot FOX News och andra liknande ”nyhetskanaler”.

Som en underhållande actionfilm att slänga in popcorn i munnen till fungerar den hyfsat. Dess effekter är snygga och den har ett bra driv. Här finns en drös kända ansikten som levererar stabila roller. Kinnaman är okej som RoboCop men karaktären saknar det djup som fanns i originalet. Summa summarum är det en förenklad och upphottad version av RoboCop, gjord för den breda massan.