RecensionThe Amazing Spider-Man 2

Spindelmannen är tillbaka för andra gången under regi av Marc Webb (tidigare känd för 500 Days of Summer). Som de flesta vet så är detta en så kallad reboot av Sam Raimis tidigare trilogi om nätkryparen.

Webbs version av Spindelmannen följer både originalserien The Amazing Spider-Man samt den nyare serietidningen Ultimate Spider-Man. Som bekant så skjuter inte Spindelmannen sitt nät direkt ur sina handleder, utan har byggt små nätskjutare, vilket stämmer överens med källmaterialet. Dessutom så är Peter Parkers kärleksintresse vid denna tidiga ålder riktigt nog Gwen Stacy (spelad av Emma Stone) och inte den rödhåriga Mary Jane. Detaljer som dessa är viktiga för purister och andra spindel-fans som vuxit upp med Marvels ansvarstagande akrobat.

Personligen så har Spindelmannen alltid varit den superhjälte jag tyckt mest om. Som liten bodde jag i New York och besökte Big Apple Comics på en daglig basis. Jag följde bland annat ödet av Stålmannen, Batman och Xmen men det var alltid Spidey som låg mig varmast om hjärtat. Karaktärens fascinerande krafter, moraliska ansvar, personliga uppoffringar och den starka identifiering jag kände med Parker var det som lockade starkast.

När Sam Raimis filmatisering många år senare kom ut på bio så var jag lyrisk över att få leva mig in i den rödblåa-dräkten. Uppföljaren överträffade originalet och även den tredje delen uppskattades, trots sina många brister. När det sedan blev klart att Marc Webb (ytterst passande efternamn) skulle ta över efter Raimi var jag lite skeptisk, mest till att allt skulle börja om igen. Men till min stora lycka så visade det sig att Andrew Garfield passade ännu bättre i rollen som Spindelmannen än vad den redan kapabla Tobey Maguire gjorde. Garfields slanka kroppsbyggnad passar figuren helt perfekt och han är både cool och kaxig samtidigt som han har en nördigare och mer komisk sida, precis som i serietidningen.

The Amazing Spider-Man överträffade mina förväntningar när det gällde Spindelmannen, men det som inte övertygade helt var antagonisten, The Lizard. Men det verkar som att filmstudion lyssnat på kritiken eftersom The Amazing Spider-Man 2 innehåller både fler och mer välgjorda motståndare. Vi får bl.a se Jamie Foxx som den kraftfulla Electro. En utmärkt fiende som är snyggt utformad, har intressanta krafter och spelas med bravur av den otippade Foxx. Vi får även se två andra motståndare, om än i mindre utsträckning. Men jag vill inte avslöja mer än så.

Filmen är fylld med stora actionsekvenser som med hjälp av Electros krafter verkligen blir fyrverkeriuppvisningar av högsta rang. Dessutom rör sig Spindelmannen snyggare än någonsin, med trovärdig fysik, ikoniska luftposeringar och en dräkt som fladdrar i vinden. Men The Amazing Spider-Man 2 är även mer känsloladdad än någon av de tidigare filmerna i serien. Den innehåller dramatik och sorg som tack vare regin av Webb, skådespelet och den starka kemin mellan Garfield och Stone blir oväntat övertygande.

The Amazing Spider-Man 2 var en känslomässig och actionfylld bergodalbana som verkligen fångade känslan från serietidningen och överträffade den första filmen av Marc Webb. Det blir verkligen spännande att se vart de kommer ta den här filmserien i framtiden.