RecensionSmåkryp: Långfilmen

Småkryp är filmen om nyckelpigan som tappar bort sina föräldrar och som till följd av detta inleder en vänskap med ett gäng svartmyror som är i full färd med att frakta en burk sockerbitar från en övergiven picknick till sitt bo och samtidigt jagas av rödmyror. Det är en visuellt vacker film som lyckas göra diverse insekter till söta gosedjurspotentiella fluffigheter, men som samtidigt snuddar vid djupa ämnen som blir en subtil läxa till tittarna.

Filmen är ett visuellt spektakel som blandar episka skogsvyer med animerade förskönade småkryp. Filmskaparna har vart riktigt smarta i sitt sätt att gestalta dessa små varelser då de skickligt lyckats fånga deras rörelsemönster och levnadssätt, vilket verkligen fascinerar.

Inte ett ord yttras under filmens nittio minuter utan man ger de olika insekterna varsitt visselliknande, brummande, eller tutande läte som ackompanjeras av fantastisk musik. Detta är ett mycket smart val då man slipper tradiga konversationer och halvkul skämt utan istället låter djuren kommunicera på ett både trevligare och effektivare vis.

Myror är kända för sin samarbetsförmåga och det är en egenskap som de naturligtvis besitter även i denna skildring av deras levnadssätt. Budskapet om att många små krafter blir en gemensam superkraft är genomgående i hela filmen då vi får se myrorna bära en tung plåtburk tillsammans, bygga sitt bo tillsammans, styra en båt tillsammans och rädda nyckelpigan från farligheter tillsammans. Detta budskap om flersamhet är vackert och dessutom viktigt för barn som växer upp i det individualistiska samhället vi lever i idag och filmen lyckas förmedla detta budskap på ett sätt som inte underskattar tittaren.

Historian resulterar i ett krig mellan de två myrarterna som är riktigt finurligt och spännande. Till vapen har de båda sidorna människoprylar som de hittat i skogen och detta blir dels riktigt skrämmande sett från dessa små varelsers perspektiv, men används också på ett smart humoristiskt sätt som lockar till skratt.

Småkryp är en lärorik, vacker och smart film som passar utmärkt för ett biobesök med hela familjen. Jag vill tro att filmen har någonting att ge och lära alla åldrar.

Fanny Jähnke