RecensionThe Two Faces of January

The Two Faces of January är höstens romantiska thriller med ingredienserna triangeldrama, mord och grekiska öar. Filmen är baserad på boken med samma titel skriven av Patricia Highsmith och Hossein Amini står för både manus och regi till denna romantiska thriller med psykologiska inslag.

Året är 1962 och det amerikanska paret Chester och Colette MacFarland (spelad av Viggo Mortensen och Kirsten Dunst) är mitt uppe i sin idylliska semester i Aten. Under sin resa stöter de på Rydal (Oscar Isaac), en amerikansk guide som arbetar i huvudstaden. De tre kommer snabbt bra överens, även om Rydal har en tendens att lura till sig pengar från folk han träffar. Men Chester har inte heller helt rent mjöl i sin påse vilket visar sig när en privatdetektiv anländer till Aten för att konfrontera Chester. Av misstag slutar det hela med att Chester mördar mannen, vilket leder till en helomvändning i parets liv. Plötsligt befinner de sig på flykt från polisen och Rylan dras mer eller mindre frivilligt in i dramat. Nu börjar ett äventyr som ingen egentligen vill delta i och frågan är hur de ska ta sig levande ur det.

Jag vill så hemskt gärna tycka om den här filmen. Den är otroligt snygg, med tidsenliga kostymer och vackra miljöer. Med det fina skådespeleriet och det vackra fotot på det kan filmen nästan övertyga en. Men för att vara ärlig så blir detta äventyr aldrig så nervkittlande som Amini troligtvis strävat efter. Trots några spännande vändningar och den välgjorda musiken, som verkligen gör sitt jobb, uteblir den eftersökta effekten. Mitt intresse för karaktärerna pendlar och jag tycker att filmen fokuserar för mycket på triangeldramat som rätt snabbt utvecklas mellan huvudkaraktärerna. I min åsikt hade man gärna fått fokusera aningen mer på själva mordet och polisjakten, som här hamnar i skymundan.

Filmen är dock inte ett misslyckande rakt igenom. Det finns definitivt intressanta stunder, men som helhet blir det tyvärr en smärre besvikelse. Med så pass vackra miljöer och bra skådespelare hade jag gärna sett något som lämnat starkare eftersmak. Det blir en svag trea till \"The Two Faces of January\", som inte riktigt lyckas leva upp till förväntningarna.

Elina Hansi