RecensionGentlemen

I filmatiseringen av Klas Östergrens klassiska roman förflyttar vi oss tillbaka till ett Stockholm där ingenting är som det verkar. De mystiska bröderna Morgan utgör huvudpersonerna i en film som många har väntat på i över 30 år.

Gentlemen är en bok som borde ligga högst upp på alla stockholmares att-läsa-lista. Med sin unika handling och fina skildring av Stockholm och framförallt Södermalm är den ett tidstypiskt mästerverk som ska jämställas med Per-Anders Fogelströms verk. Ett skildrande av Södermalm i en svunnen tid.

Författaren Klas Östergren (David Fukamachi Regnfors) kommer en dag hem och upptäcker att hela hans lägenhet har plundrats in till minsta ägodel. Ingenting finns kvar. Klas lämnar centrala Stockholm för att arbeta på en golfklubb över sommaren. Där rör han sig osynlig i bakgrunden olika fester och tillställningar där Stockholmseliten roar sig. Klas får ett uppdrag på en fest att skriva en modern version av Röda Rummet.

Väl hemma i Stockholm springer Klas på Henry Morgan (David Dencik), de fattar tycke för varandra och efter några öl på krogen bjuder Henry hem Klas. Han bor i en stor våning på Hornsgatan där tiden tycks ha stått stilla i decennier. Den elegante och vältalige Henry uppskattar Klas sällskap och erbjuder honom ett rum i den stora våningen. Klas accepterar erbjudandet och blir presenterad för Henry brokiga bekantskapskrets och så småningom hans excentriske bror Leo (Sverrir Gudnason). Klas blir invigd i Henrys tidigare liv och hans kärleksaffär med den mystiska Maud (Ruth Vega Fernandez). En historia som innehåller fler frågor än svar börjar ta form framför Klas ögon, vem ska han lita på?

Gentlemen skildrar en spännande tid i Stockholm, det politiska 70-talet höll på att ebba ut till ett nytt decennium. Trots att miljöerna är härligt retro så verkar scenograferna fått dille på 70-tal, miljöerna, kostymen och rekvisitan känns stundtals väldigt stereotypisk och inte alls verklighetstrogen. I Henrys vackra våning är stämningen desto bättre, man kan nästan känna doften av damm och inrökta tapeter. Gentlemen håller ett genomgående högt tempo och klippningen känns alldeles för hetsig och snabb. Det eftertänksamma reflekterandet som boken har saknas helt i filmen.

Skådespelarna gör allihopa bra insatser, men ingen lyckas engagera mig på något djupare plan. Handlingen tuffar på utan att få mig att känna någonting alls. Att låta David Dancik spela sig själv som tonåring känns både konstigt och märkligt på samma gång. Hoppet i kronologin skulle kunna ha berättas mycket mer effektfullt med en ung skådespelare istället för Dancik i ungdomskläder. Trots Sverrir Gudnasons något stereotypa gestaltning av underbarnet Leo är det honom som jag minns efteråt. Någonting får mig att vilja ropa tillbaka Sverrir in i varje scen som han lämnar. Leos livsöde och hans relation med Henry är det enda i hela filmen, som faktiskt väcker mina känslor. Deras relation skildras med en ärlig brutalitet. Det enda som räddar filmen Gentlemen upp från en tvåa till en trea är dess förlaga. Boken är fantastisk och det är den du borde lägga energi på.

Av Lisa Orander