RecensionNightcrawler

Lou är en lösdrivare och småtjuv som letar efter yrke i Los Angeles. Han ger dock snart upp det konventionella jobbsökandet och snappar istället upp på att starta ett eget företag, som filmar olyckor och händelser och sedan säljer till TV-kanaler. Lou går all-in för sit yrke, som snart blir lite av ett beroende att hitta de absolut bästa händelserna.

Nightcrawler var en av de filmer från 2014 som jag hade högst förväntningar på. Jag har sett fram emot den länge med andra ord. Men med förhoppningar kommer även besvikelsen, detta var verkligen inte vad jag förväntade mig.

Nightcrawler är en sådan där film som är så där sliskigt klichéartad, med one-liners som ska vara något klyftiga men som inte går hem någonstans. Det är så väldigt fult att jag nästan vill hålla för ögonen.

Nightcrawler är egentligen inte en skitdålig film, men om man jämför med hur höga förväntningar jag hade, så är det en katastrof. Jag förväntade mig en spännande, fartfylld thrieller med en glimt av svartkomik i det hela. Vad jag får är istället en mainstream, platt, tråkig, långsam och med humor som enligt mig ligger på mellanstadienivå.

Skådespelet är verkligen under all kritik. Protagonisten Lou spelad av Gyllenhaal gör en bra insats, men utöver det så är det mesta verkligen urkasst. Renée Russo och Riz Ahmed är verkligen löjligt dåliga och jag undrar om det verkligen är kasst skådespeleri eller bara ett fruktansvärt manus.

För mig var Nightcrawler verkligen en enorm besvikelse. Den har sina stunder men de är få och korta. Slutet störde mig också något otroligt, Lou är verkligen inte en troligt skriven karaktär, han är menad att vara en intelligent psykopat som får tittaren att rysa till lite. Men varje gång han ska vara lite klyftig eller lite sjuk, så blir det bara sörjigt och klyschigt.

Betygsmässigt så är Nightcrawler på sin gräns till godkänd. En tvåa hamnar den på med andra ord.