RecensionUnga Sophie Bell

En inspirerande film om två unga tjejer (Sophie och Alice) som precis har tagit studenten och vill göra så mycket som möjligt av det fria livet. En djup film om identitet och jakten på lycka där du säkerligen känner igen dig.

Sophie och Alice plan är att göra så mycket som möjligt av framtiden de har i sina händer, så deras plan är att starta i Berlin för att träffa nya människor och festa. Då Alice märker att Sophie tvekar på att åka bestämmer hon sig för att åka ensam. Sofie blir ledsen när hon får reda på att hon blivit lämnad ensam kvar och inser att hon har svikit Alice och bestämmer sig för att åka efter då hon får reda på att det har hänt Alice något där borta.

Väl nere i Berlin träffar hon Alice rumskompisar och hon får lov att flytta in där. Hon får lära känna dem som bor där och som i sin tur berättar hur de upplevde Alice. Sofie tar över efter Alice som städerska på en tysk firma och försöker frenetiskt ta reda på vad som hände. I hennes sökande så börjar hon sakta med säkert känna att hon börjar trivas och hon börjar gilla de nya personerna mer och mer och känner sig mer och mer hemmastad.

Saknaden efter Alice blir mer och mer påtaglig, och samtidigt som Sofies föräldrar försöker få henne att komma hem stiger viljan att ta reda på vad som hände Alice mer och mer. Sofie tänker inte komma hem förrän hon har fått svar. Och ju längre in i filmen man kommer desto mer förstår man hur mycket Alice betydde för Sofie och man blir påverkad och gripen.

Efter filmen upplevde jag glädje och insåg att jag hade fått en tillbakablick på mitt eget liv. Ett liv som för mig har varit ett evigt sökande. Det är roligt när du kan spegla dig själv i en roll så pass mycket som jag kunde göra i Alice. Från mig får filmen det högsta betyget för att den speglar en sorglig verklighet på ett genuint sätt. Också för att den innehåller mycket känslor och mycket färger.