RecensionThe Imitation Game

Alan Turing är en briljant matematiker i andra världskrigets Storbritannien. Han börjar jobba på att knäcka tyskarnas superkodare Enigma, men tiden är knapp och en kamp mot klockan inleds.

Jag måste säga att jag faktiskt var något tveksam till denna filmen innan jag satte mig ner i biostolen. Men det är med stor glädje jag kan säga att den överträffade mina förväntningar med råge.

Historien är intressant och engagerande, jag är intresserad av det mesta från andra världskriget och det är verkligen kul att se filmer som inte utspelar sig på krigsfältet utan från en helt annan vinkel.

Alan Turings historia är intressant och fruktansvärt sorglig. Filmen lyckas porträttera hans liv på ett bra sätt och det blir inte klyschigt alls så många gånger som jag förväntade mig. Det enda som blev lite för mycket för mig var slutet, men det bortser jag lätt från efter den underbara filmupplevelsen jag nyss bevittnat.

Benedict Cumberbatch är inte en personlig favorit för mig men han överträffar sig själv lite här och gör en mycket bra och välspelad roll. Keira Knightley imponerar inte så mycket som jag hade hoppats på och jag blir lite förvånad över hennes Oscarnominering.

Desplats musik är som vanligt mycket trevlig och jag tycker faktiskt det är dags för en Oscarsstatyett för honom detta året. Dock så hoppas jag att det blir vinst för hans musik i The Grand Budapest Hotel istället för den i The Imitation Game, då den enligt mig var mycket trevligare.

Allt som allt, en mycket trevlig film som tillhör de bättre från 2014 måste jag säga. Betyget landar på en stark trea, dock en ganska stor bit ifrån att nå upp till högre betyg.

Betyg: 3/5