Recension12 Years a Slave

Ett sorgset och känslogripande drama utan dess like, hur och på vilka nivåer levererar den tredubbla Oscars-vinnaren hos biopubliken?

Genre : Drama
Skådespelare: Chiwetel Ejiofor, Michael Fassbender, Lupita Nyong'o, Sarah Paulson, Benedict Cumberbatch, Brad Pitt
Regissör: Steve McQueen

Solomon Northrup (Ejiofor) är an afro-amerikansk man som efter inbördeskrigets dagar fötts som en fri man och sluppit undan det tidigare slaveriet. Solomon är en duktig fiolspelare och blir erbjuden ett jobb på en cirkus som musiker. Han blir då lurad och kidnappad och såld som slav i Louisiana. Trots att han är en fri man blir han nu istället tvingad till arbete på stora fält och man får följa Solomons liv som slav under hans kommande 12 år.

Historien är berättad av Solomon själv och det får en att enkelt kunna förstå och ryckas med i de motgångar och situationer han sätts i. Filmen visar bra på USA:s historia och de vidrigheter som faktiskt fanns vid tiden då filmen utspelar sig.

Filmen är baserad på verkliga händelser från boken '12 Years a Slave' som skrevs 1853. Jag rycktes lätt med i filmen man sitter med förundran och i vissa delar illamående över hur filmen kastar runt ens känslor huller om buller.

Något som verkligen står ut från filmen är huvudrollsinnehavaren Chiwetel Ejiofors prestation. Ejiofors skådespel som slaven Solomon är ett exemplariskt utförande och är hans hittills bästa framförande någonsin. Han är minst sagt värd sin Oscars-nominering.

Steve McQueen för oss ofta genom filmen in i långa tysta scener som får en att begrunda det som nyligen skett. Dessa scener sätter inget annat än karaktärens känslor i fokus. Detta är ett ovant trick och passar i många filmer inte in, dock så var detta ett perfekt trick för filmen och passade in perfekt i och med hur filmen är uppbyggd.

Jag såg filmen som både lärorik och väldigt intressant. Den är en väldigt värd film att se.

Något bra: Handlingen. Filmen håller en fast under hela filmens 2 timmar och 14 minuters långa speltid.
Något dåligt: Filmen följer en enda situation och det finns ingen sidohändelse som interagerar med själva historien.

Betyg: 8/10

Minnesvärt citat: 'I don't want to survive. I want to live.' - Solomon Northrup