RecensionThe Wolf of Wall Street

Martin Scorsese levererar än en gång i denna sprudlande komedi som satt världsrekord i användandet av ordet 'Fuck'.

Genre: Komedi/Brott/Biografi
Skådespelare: Leonardo DiCaprio, Jonah Hill, Margot Robbie, Matthew McConaughey, Kyle Chandler.
Regissör: Martin Scorsese

Filmen handlar om börsmäklaren Jordan Belfort som på 80 och 90-talet gjorde ett namn för sig på börsmarknaden som \"The Wolf of Wall Street\" då han manipulerade börsen till sina egna fördelar och drog gigantiska vinster på investerarnas fördelar.

I början av filmen kastas rakt in i handlingen där man möter Jordan Belfort som en rik, knarkande och energetisk man. Under filmen så berättar Jordan om sin resa från en enkel medelklass-man till att tjäna miljontals dollar per år. Filmen är galen och vild. Tittaren fylls med energi och lycka likt den konstant knarkande huvudpersonen Jordan Belfort (DiCaprio). Den 3 timmar långa filmen fyller ut tiden med många skratt och leenden och det går inte en sekund utan att något spännande eller överraskande händer. Ett exempel på detta är dvärgkastningen som annordnas på Belforts kontor som bara är en av de sinneslössa scenerna i filmen.

Filmen bjuder på många spektakulära framträndanden från både Leonardo DiCaprios avbildning av Jordan Belfort och Jonah Hills avbildning av Donnie Azoff. En Scen som sätter sig kvar långt i minnet är en av de tidigare scenerna i filmen där Leonardo och Jonahs karaktärer möts och börjar diskutera upp sitt partnerskap.

The Wolf of Wall Street åberopar det gamla \"Wall Street konceptet\" om vad pengar gör med dig som person och vad folk är villiga att göra för att få tillgång till pengar. Filmen visar detta på ett riktigt starkt sätt där man får följa Belforts väg till galenskap som kantas utav båtar fyllda med droger, en minst sagt annorlunda bilresa samt ett antal nära döden upplevelser.

Martin Scorseses fantastiska regisserande går som vanligt inte att missta sig ifrån när varje scen är perfekt uppbyggd och skådespelarnas prestationer nästintill felfria i varenda scen.

The Wolf of Wall Street bjuder på brutalitet, nakenhet, droger och många höga skratt. Det är en av de bästa filmerna jag sett och jag rekommenderar starkt att se den.

Något bra: Hela filmen bjuder på en show utan dess like och den håller dig garanterat med ett leende på läpparna i dagar.
Något dåligt: Kan i vissa ögon anses för rå och grov.

Betyg: 9.5/10

Minnesvärt citat: 'I want you to deal with your problems by becoming rich!' - Jordan Belfort

Adam Hansson, http://adamsfilmrecension.blogg.se/