RecensionBig Hero 6

Disney försöker rulla vidare med framgången med charmiga \"Frozen\" från förra året som måhända inte kunde mäta sig med Disneys klassiska filmer, men som likväl innehöll det en bra Disneyfilm ska: humor, sagostämning och dräglig musik. Alla dessa misslyckas \"Big hero 6\" med.

Inledningsvis är huvudkaraktären Hiro ett stort problem. Publiken möter honom och får direkt bilden av en bortskämd twerp som glider igenom livet, omgiven av folk som konstigt nog älskar honom. En halvtimme in i filmen dör hans bror och då automatiskt vill filmen att vi ska tycka synd om och hurra på hjälten. Det funkar inte. Då dyker broderns uppfinning upp, den könlöse och klumpige heffaklumpen Baymax. Inte heller den skapelsen bryr man sig i slutänden om. Sidokaraktärerna, som inte bidrar med särskilt mycket, är stereotyper och är mest där som bollplank för hjälten. Man bryr sig inte.

Musik saknas näst intill i filmen och därmed känns det mer som ett studioprojekt från någon annan än Disney. Det känns aldrig i filmen som att det är en Disneyfilm. Miljöerna ska vara en mix mellan Tokyo och San Fransisco men förutom en snygg asiatisk Golden gate-bro känns det aldrig som en miljö du kommer att minnas.

Vad är då bra? Ett par fina sekvenser rent tekniskt. Filmen är snygg (måhända för snygg?) och det finns ett par roliga scener men storyn är riktigt dum. Utan att avslöja för mycket är det inget man höjer på ögonbrynen för. Filmen försöker förmedla ett tydligt budskap om hat/kärlek men då jag inte är bunden till karaktärerna överhuvudtaget, faller filmen platt till marken.

2/5