RecensionHotell Marigold 2

Efter den första Marigold Hotel-filmen, med ett kvickt manus och dess tema av äldre engelsmän som väljer att dra sig tillbaka från det engelska klimatet och sluta sina dagar i Indien där deras pensioner kommer att gå mycket längre, blev jag ganska besviken nu när vi återfinner dem någorlunda stadgade i Indien.

Den andra Marigold saknar spontaniteten från den första filmen när pensionärerna utsätts för denna nya kontinent och den nya filmen har en något löjligt intrig om att hotellet ska expandera med ett nytt hotell och behöver ett sätt att finansiera detta. Sonny (Dev Patal), nu den nya ägaren åker till USA med Muriel (Maggie Smith) för att tala med en amerikansk hotellkedja.

Jag påmindes om BBC:s Pang I Bygget allt för mycket när vår hotellägare misstänker den nyanlända amerikanen, spelas av Richard Gere, som är där för att skriva en bok. Sonny tror att han är den hemliga inspektören som har kommit för att kontrollera dem. Så han beter sig lämpligt krypande för honom och är faktiskt oförskämd mot en yngre kvinna som oundvikligen visar sig vara inspektören. Men om vi avfärder historien och sentimentalitet och istället upplever Indien och underbara indiska bröllopsdanser, så kan vi fortfarande njuta.

Några av de bästa av äldre engelska aktörer finns med här och det finns några underbara, cyniska repliker som ges till Maggie Smith som är lika rolig som i den första filmen. Men det finns för många intriger, inklusive förberedelserna för Sonnys bröllop till Sunaina (Tena Desae), när han ser att en stilig konkurrent plötsligt dyker upp. Det finns också en fortsättning av Douglas (Bill Nighy) avvaktande uppvaktning av Evelyn (Judi Dench); Norman (Ronald Pickup) och Carol (Diana Hardcastle) lider av sina romantiska missförstånd; femme fatalen Madge (Celia Imrie) kan inte bestämma sig för vilken av hennes två rika friare hon ska gifta sig med; och Douglas fru, Jean (Penelope Wilton), kommer på besök från England med deras dotter för att söka skilsmässa.
Nykomlingen Richard Gere kunde ha räddat dagen, men han sammansmälter aldrig med de andra, utan är alltid Richard Gere, och påminner oss om andra romantiska komedier han har medverkat i och speciellt Pretty Woman.

Vad synd att manuset inte når höjdpunkterna som i den första filmen. Kan det vara så att även om den är skriven igen av Ol Parker, hade han inte romanförfattaren Deborah Moggach (som skrev original romanen) med sig denna gång. Ändå är det ett trevligt sätt att tillbringa ett par timmar i indisk värme och spänning.