RecensionBig Trouble in Little China

Om vi ska vara helt ärliga, har Big Trouble In Little China kanske inte åldrats så väl som många andra av John Carpenters filmer. Om ni däremot letar en film som sammanfattar allt 80-talet hade att bjuda i actionväg: Det här är precis vad ni vill ha.

Kurt Russel spelar Jack Burton, en lastbilschaffis som är allt en amerikan ska vara. Hans bästa vän Wang Chi ska en dag hämta upp sin barndomskärlek på flygplatsen, men får problem när det onda, kinesiska gänget kidnappar henne. De får snart reda på att den verkliga boven är Lo Pan, ett uråldrigt, ondskefullt väsen som tänker utnyttja hennes gröna ögon för att själv bli en människa och ta över galaxen. Såklart leder detta till en jakt där de två vännerna stöter på mystiska varelser, kryper runt i mörka grottor och slåss mot otaliga fiender under Chinatowns gator. Till hjälp har de Kim Cattrall (känd från Sex and the City) och ”det goda gänget”.

Själva storyn är väl inte särskilt matig, intressant eller särskilt nyskapande. Men kom igen, vem bryr sig egentligen? Det finns tre anledningar till att man år 2015 ser den här filmen, och det stavas John Carpenter, Kurt Russel och specialeffekter. Låt oss gå in på alla tre en efter en.

John Carpenters närvaro lyser igenom i allt. För det första har vi själva premissen: En mytisk berättelse om Chinatowns mörka hemligheter, på gränsen till något hämtat ur filmerna om Indiana Jones. Framför allt är musiken, kanske det viktigaste i hans filmer, kanske hans allra bästa (bakom Flykten från New York såklart). Det är ett läckert asiatisk-influerat synth-soundtrack som i Carpenters fall alltid är så jäkla medryckande. Jag sitter nu i skrivande stund och lyssnar på filmmusiken på Spotify, och det är ett mycket positivt betyg!

Sen har vi en riktigt skön Kurt Russel, som här spelar en mer komisk och lättsam roll än vanligt i Carpenters filmer. Han framställs som den typiske amerikanske hjälten som ska rädda världen/staden/situationen, men i själva verket är han den största pajasen i hela filmen. I Varje scen han medverkar i är han i vägen eller aktivt förstör för den verkliga hjälten som är hans kinesiska vän som försöker få tillbaka älskade. Kurt Russel hänger bara på, klämmer coola kommentarer och klantar till det ordentligt för sig själv. Han lär sig heller ingenting och genomgår en obefintlig karaktärsutveckling. En scen jag gapskrattade åt är den när han under ett krigsvrål i slutscenen skjuter sönder taket så att stenarna åker ner i huvudet på honom och han svimmar. Det är en rolig och helt unik twist för den här genren och Kurt Russel genomför det helhjärtat och självsäkert.

Till slut har vi specialeffekterna. Big Trouble innehåller riktigt goa praktiska, riktiga effekter som är en fröjd att kolla på som en paus från nutidens datoranimationer. Vi snackar gummidräkter, ditritade blixtar och hemmasnickrade scener. Det är allt man blir glad av att se.

Allt som allt är Big Trouble in Little China en helt okej rulle att slå på en söndag med sina kompisar. Såklart är det ingen djup eller tankeväckande film. Det är allt vad en 80-tals-rulle har att erbjuda och under många stunder har man en riktigt bra upplevelse. Därför vill jag ge filmen en Rekommendation.

Jonathan Johansson