RecensionBrother

Här visar Kitano än en gång vad han går för. Tidigare har han bjudit på filmer som Fireworks, Violent Cop, Hana-Bi, Sonatine och Boiling Point. Med Brother läxar han Hollywood i hur en gangsterfilm ska se ut.

Det här är ett våldsamt Maffiadrama inspirerat av fransk noir. Som huvudsakligen utspelar sig i Los Angeles, centrum för klassiska gangster filmer som Quentin Tarantinos Reservoir Dogs och Pulp Fiction.

Takeshi Kitano spelar Yamamoto som är en Japansk medlem av de så kallade Yakuza klanen. Efter att klanens ledare blivit dödad tvingas Yamamoto att fly landet. Han bestämmer sig för att åka till Los Angeles för att söka upp sin yngre halvbror Ken.

När han anländer till USA visars det sig att Ken inte är den motiverade student han utgett sig för att vara. Utan istället håller han ihop med ett gäng knarklangare.

Det tar inte lång tid för Yamamoto att gå in som ledare för gänget. Snart har han också förvandlat sin lillebrors liga från att vara småbrottslingar som främst sysslat med droghandel till att bli ett av stadens kraftigaste brottssyndikat, som kan mäta sig med italienska maffia.

Här leker Kitano med kulturer och etiska regler. Yamamotos halvbror är Afroamerikan och deras gäng består av asiater, latinare, afrikaner och amerikaner, till skillnad från alla andra gäng i Los Angeles. Trots dessa ”motsättningar” samarbetar de men väldig framgång.