RecensionAnt-Man

Marvels universum verkar växa åt två olika håll. Å ena sidan har vi de seriösa, ”mörkare” filmerna i samma anda som Dark Knight. Men på senare år har Marvel lyckligtvis också satsat på lättsammare filmer, baserat på deras udda karaktärer – och i den andan kommer nu Ant-Man.

Ant-Man är en film som helt bärs upp av sin premiss. Hjälten har en dräkt som kan krympa honom till en myras storlek, och en hörsnäcka som gör att han kan kontrollera dem. Och filmen gör verkligen det mesta av denna absurda idé. Actionscenerna hoppar glatt från det mikroskopiska till det episka, allt vi väntar oss från en superhjältefilm finns med här.

Men detta är också filmens största problem. Filmen är Marvel formel 1A. Handlingen är extremt förutsägbar, karaktärerna fyller exakt utmätta roller och det görs inte ens ett försök att överraska. Detta funkar delvis till filmens fördel, eftersom det låter själva idén om Ant-Man och hans lilla äventyr stå i centrum. Men det fanns plats för mycket djupare karaktärer, och kanske NÅGON sorts oväntad vändning... kanske en liten twist på slutet? Hepp.

Paul Rudd gör ett utmärkt jobb i huvudrollen. Michael Douglas är filmens Jedi-mästare och Evangeline Lilly uppfyller den obligatoriska kvinnliga rollen som både stark och sårbar. Som vanligt är det dock skurken som stjäl showen – Corey Stoll, som de flesta förmodligen känner igen från House of Cards, spelar Jedi-mästarens förra elev som gick över till Den Mörka Sidan. I stort sett alla övriga karaktärer är någon sorts comic relief, vilket blir lite irriterande framåt slutet.

Jag får en känsla av att denna film fyller samma roll som första Captain America-filmen. Det är till för att introducera oss för en ny superhjälte så att vi kan ägna nästa film åt en betydligt intressantare handling. Man kan i alla fall hoppas. Detta blir en solid trea.