RecensionAnt-Man

Efter dunderfilmen Avengers: Age of Ultron väljer Marvel att göra något lite mindre med sin nya superhjältefilm. Ant-Man är inte något storslaget äventyr men behöver det vara något negativt?

Ant-Man handlar om Scott Lang (Paul Rudd), en före detta inbrottstjuv som vill vända på sitt liv och hamna på rätt bana. Han kommer i kontakt med den briljanta uppfinnaren Hank Pym (Michael Douglas). Pym är beredd att göra allt för att hans upptäckter inte ska hamna i fel händer. Tillsammans med Pyms dotter Hope (Evangeline Lily) försöker de stoppa detta från att hända.

Ant-Man är en film med väldigt låga ambitioner. Medan andra Marvel-filmer har valt att utforska olika områdena i superhjältegenren – så verkar Ant-Man vara väldigt bekväm med att gå i fotspåren av så många tidigare superhjältefilmer. Första Captain America-filmen var en krigsfilm, andra var en spion-thriller, Thor-filmerna försöker vara Shakespeare-in-space och Guardians of The Galaxy var en rymdopera med humor. Ant-Man är helt enkelt en väldigt vanlig berättelse om en snubbe som får en chans att bli en hjälte och tar den. Utöver den stora elefanten i rummet så klart: hans krafter.

Om någon frågade dig vilken superkraft du skulle vilja ha så skulle det nog inte vara att kunna bli liten. Detta kan ändras efter du har sett den här filmen dock. Bland filmens mest spännande scener är de som hittar kreativa användningar av huvudkaraktärens förmågor. Detta är tyvärr en av de få sakerna med filmen som funkar.

Ingenstans i filmen kände jag spänning över det uppdrag som karaktärerna höll på med. Exakt vad de ska göra och varför – görs aldrig tillräckligt tydligt för att jag skulle känna att jag brydde mig.

Ingen av filmens karaktärer är heller särskilt intressanta. Filmens skurk är otroligt generisk. Våran hjältes motivation har vi sett i massvis andra filmer. Han vill bara få sin familj tillbaka och det görs inte på något sätt som känns nytt. Hank Pym är en typisk mentorsfigur med en död fru. Hans dotter Hope får endast personlighetsdragen sur och ledsen. Ingen av karaktärernas relationer till varandra utforskas tillräckligt för att vi ska bry oss.

Det finns lite humor lite här och där i filmen, men för att vara ärlig så skulle jag vilja ha sett mer av den. Den hoppar fram lite då och då för att lätta upp stämningen och det behövs då stora delar av filmen är väldigt sega. Det finns dock inte tillräckligt för att kunna väga upp för en medioker plot och tråkiga karaktärer.

Ant-Man är en film som lyckas sälja publiken på dess aning skrattretande koncept av en superhjälte vars kraft är att krympa sig men inte med något annat.

Jonatan Westerman