RecensionMission: Impossible - Rogue Nation

Nya Mission: Impossible är action i världsklass

Mission: Impossible – Rogue Nation är den femte filmen med Tom Cruise i rollen som agenten Ethan Hunt som jobbar för byrån IMF, Impossible Mission Force. Den här gången kämpar han mot ett internationellt brottssyndikat som rekryterar avhoppade agenter från olika regimer runt om i världen. Samtidigt ifrågasätts IMF:s metoder och resultat, vilket leder till att IMF stängs ner och att Hunt blir efterlyst av CIA.

Till filmens svagheter hör en väldigt slätstruken skurk som spelas av Sean Harris. Han är lite som en tråkig och okarismatisk Tom Cruise. Fast ännu mer nasal när han för fram sina repliker som en blandning av en väsande orm och Marlon Brandos hesa stämma som Vito Corleone i Gudfadern. Filmen är inte överdrivet våldsam men det finns ett par tillfällen där Hunt borde ha dött om det vore verklighet. Men han borstar bara bort smutsen och fortsätter som inget allvarligt hänt.

Till filmens styrkor hör en häftig inledning där Tom Cruise hänger på utsidan av ett flygplan som stiger mot himlen. Extra roligt att kolla på när man känner till att han gjorde stuntnumret själv. I den andan fortsätter filmen i ett rasande tempo med action i världsklass. Bland annat får vi se en spännande scen på en opera där några lönnmördare försöker döda Österrikes förbundskansler. Allt till tonerna av vacker klassisk musik. Min favoritscen är dock en scen där Hunt blivit tillfångatagen och ska bli torterad. Mycket bättre än så blir inte en actionscen och både Tom Cruise och Rebecca Ferguson får visa vad de går för. Båda två är i toppklass. Överlag är skådespeleriet bra och musiken höjer stämningen.

Filmen tappar lite fart mot slutet, men den blir aldrig tråkig. Slutet är inte lika nervkittlande och underhållande som början, men det är fortfarande underhållande. Jag ska erkänna att jag inte hade några höga förväntningar på den här filmen. Jag är inget stort fan av MI-filmerna och Tom Cruise har gjort en del bottennapp i actiongenren. Dessutom brukar de mesta vara uttömt långt innan en femte film ens kommit upp i producenternas tankevärld. Men jag blev väldigt positivt överraskad. Det här är på en betydligt högre nivå än väldigt många andra actionfilmer som producerats de senaste åren.

Betyget blir 4 av 5.