RecensionAlla helgons blodiga natt

\"Alla helgons blodiga natt\" är en klassisk 70-tals rysare under konceptet en seriemördare jagar en grupp ungdomar.
John Carpenter slog igenom som skräckfilmsproducent med Alla helgons blodiga natt men har på senare tid haft några riktiga bottennapp med bla \"Ghosts of mars\" och \"Vampires\".
I \"Alla Helgons Blodiga Natt\" mördar under halloween natten den 6 årige Michael Myers sin syster med flera dödliga knivhugg innan han tas in på mentalsjukhus men 15 år senare rymmer han. Omedelbart vänder han blicken mot den lilla staden där han begick det fruktansvärda brottet. Där det åter är halloween när han anländer och han får upp ögonen för tonåringen Laurie (Jamie Lee Curtis) som ska vara barnvakt hela kvällen. Vilket även hennes kompis skall vara till barnet i huset bredvid. När Myers anländer till kvarteret startar mardrömmen.

\"Alla Helgons Blodiga Natt\" fungerar bra som rysare en mörk och regnig höst kväll men den kommer inte i närheten av eliten inom rysargenren Men The Shining och Psycho i spetsen. Den kommer heller inte upp i samma klass som \"Motorsågsmassakern\" som lever på samma koncept där en grupp ungdomar jagas av besinningslös mördare.
Alla helgons blodiga natt är i alla fall en klart sevärd rysare och tillhör de främsta i genren den har dock tendenser till att var förutsägbar. Ett plus till musiken som är mästerlig och spelas flitigt.
Betyget blir 3+ för en skön stämning men den är inte tillräckligt läskig.