RecensionAlvin och gänget 2

Efter att ha sett den första \"Alvin och gänget\"-filmen dröjde det inte länge innan jag såg tvåan också. Den här filmen är faktiskt lika bra, rolig och underhållande som första filmen och musiken är bra. Enda minuset är väl att karaktären David inte är med lika mycket i tvåan.

De tre jordekorrarna Alvin, Simon och Theodore ska uppträda på en välgörenhetsgala men under konsertens gång händer det en liten olycka så att David (Jason Lee) hamnar på sjukhus hans släkting, tant Jackie, får ta hand om de tre bröderna tills David mår bättre. Men sen händer det en olycka till så att jordekorrarna istället hamnar hos Davids TV-spelsberoende kusin Toby (Zachary Levi).

David har ordnat så att Alvin, Simon och Theodore ska få börja i skolan och det är alltså Toby som ska skjutsa dem till och från skolan, se till att de får mat och så vidare. Till en början går det dock inte särskilt bra för Alvin, Simon och Theodore i skolan då de blir mobbade av några killar i fotbollslaget. Men det vänder när det visar sig att Alvin kan vara en tillgång för fotbollslaget - åtminstone för Alvin.

Skolan har ekonomiska problem och för att få ordning på problemen har rektorn anmält skolan till en musiktävling och om de vinner första pris så kan de ekonomiska problemen lösas. Rektorn vill att Alvin och gänget ska representera skolan i tävlingen och det går de med på.

Samtidigt har Ian fått sparken från Jett Records och dessutom verkar han ha blivit hemlös och tvingas livnära sig på muffins han hittar bland soporna. Han vill hämnas på Alvin och gänget och han tar tillfället i akt när han träffar de tre sjungande tjej-jordekorrarna Brittany, Eleanor och Jeanette som tillsammans bildat bandet The Chipettes (eller Korretts som de heter i den svenska dubbningen).

Ian ser till att de tre tjejerna får börja i samma skola som Alvin, Simon och Theodore och han ser även till att skolan anordnar en tävling mellan de båda banden där eleverna får avgöra om det blir The Chipmunks eller The Chipettes som ska få representera skolan under musiktävlingen.

Det var tänkt att Jason Lee skulle få ha en lite större roll i denna film men när man insåg att inspelningen skulle krocka med \"My Name Is Earl\" bestämde man sig för att göra en del ändringar i manuset och det var i den vevan karaktären Toby kom till. Scenerna som utspelar sig i skolmiljö i filmen spelades in på en riktig skola - Woodrow Wilson Classical High School i Long Beach, Kalifornien.