RecensionFifty Shades of Grey

Jag minns att det var ganska mycket hype kring författaren E.L. James \"Femtio nyanser\"-trilogi för några år sen men att hypen satte igång på allvar i och med att filmatiseringen av första boken släpptes år 2015. Jag bestämde mig för att läsa böckerna och jag läste alla tre i ett streck (det finns en fjärde bok också där storyn i första boken berättas ur Christians perspektiv men den boken är bara överflödig). Även om jag störde mig på de svenska översättningarna av böckerna - som måste ha gjorts i alla hast då det kryllar av stav- och grammatikfel - så tyckte jag ändå om böckerna och jag bestämde mig genast för att se denna film och att även plöja igenom filmatiseringarna av de andra böckerna i trilogin.

Handlingen kretsar kring studenten Anastasia (Dakota Johnson) vars huvudämne är litteratur. Anastasia delar rum med Kate (Eloise Mumford) som skriver för skoltidningen. Kate har fått i uppdrag att skriva en artikel om den berömde ungkarlen Christian Grey (Jamie Dornan), som är en förmögen man. Men Kate har blivit sjuk så hon ber Anastasia att ge sig iväg för att intervjua Christian istället och det går hon naturligtvis med på.

Detta möte får oanade konsekvenser och snart befinner sig Anastasia och Christian i ett romantiskt förhållande. Christian plågas dock av sitt mörka förflutna och dessutom har han en hemlighet som inte många känner till - men Anastasia får reda på hemligheten och även om hon är lite skeptisk så blir hon samtidigt nyfiken. Men det visar sig att denna hemlighet kanske inte kommer att bli någon tillgång i deras förhållande, snarare tvärtom.

Som helhet är filmen faktiskt väldigt trogen boken. I boken förekommer det en hel del sex men detta har man dock tonat ner i filmen. I en scen som förekommer i både boken och filmen så ger sig Anastasia och Christian ut på en flygtur - i boken beger de sig till en restaurang och äter pannkakor efteråt men det har man inte tagit med i filmen. I övrigt finns det dock inte särskilt mycket man utelämnat från boken.

Både Dakota Johnson och Jamie Dornan gör väldigt bra ifrån sig och en uppföljare med titeln \"Fifty Shades Darker\" hade svensk biopremiär i februari i år - och den tänker jag naturligtvis också se så småningom. Jag hoppas man har lyckats minst lika bra där, för denna filmatisering är jag faktiskt helnöjd med.

Angelina Jolie fick ett erbjudande om att regissera denna film men hon avböjde. Och författaren Bret Easton Ellis, bland annat känd för boken American Psycho, ville skriva manuset till filmen men det fick han inte - några månader senare fick han reda på att E.L. James ville ha en kvinnlig manusförfattare.

Det sexuella innehållet har lett till att filmen blivit totalförbjuden i Kenya. Om man visar eller distribuerar denna film där så löper man stor risk att bli åtalad.