RecensionDet okända

År 1999 kom den amerikanska filmen The Blair Witch Project och året därpå släpptes den svenska filmen Det okända, som har ganska uppenbara likheter med Blair Witch Project - men själv tycker jag nog faktiskt att Det okända är avsevärt bättre (inte för att Det okända är något mästerverk men ändå). Filmen är regisserad av Michael Hjorth som även var inblandad i produktionen av den klassiska julkalendern Mysteriet på Greveholm.

En mystisk skogsbrand har ägt rum och de fem biologerna Jacob, Marcus, Ann-Sofie, Ingar och Tomas (som för övrigt är skådespelarnas riktiga förnamn) beger sig dit för att undersöka saken. De har försetts med en husvagn så att de kan stanna kvar i skogen medan de genomför undersökningarna och de har även med sig mat och diverse utrustning som de är i behov av.

Efter att ha hittat resterna av något oidentifierbart djur, som de bestämmer sig för att ta vara på för vidare undersökningar, så börjar mystiska saker att hända och snart börjar de fem personerna att förändras. Vad man först trodde skulle bli en helt vanlig undersökning utvecklar sig sen sakta men säkert till en mardröm för alla inblandade.

I likhet med The Blair Witch Project så är detta en lågbudgetproduktion och det tog ungefär lika lång tid att spela in båda filmerna. Inspelningen av Blair Witch tog åtta dagar - Det okända klarade man av på sju dagar. Det okända är inspelad i Tyresta Nationalpark.

Anledningen till att jag anser den här filmen vara bättre än Blair Witch Project är att Det okänd känns mer autentisk och här har man dessutom lyckats skapa en väldigt paranoid stämning som genomsyrar hela filmen. Något mästerverk är det ju som sagt inte men den är underhållande och stundvis även ganska spännande, och skådespelarna gör bra ifrån sig.