RecensionThe Conjuring

Det har funnits ett gift par vid namn Ed och Lorraine Warren (Ed dog 2006 men Lorraine lever fortfarande) som brukade utreda övernaturliga fenomen tillsammans en gång i tiden och de betraktas som USA:s främsta experter på andar och demonologi. De skrev böcker om fall de arbetade med och år 2013 kom filmen The Conjuring som handlar om ett av fallen och denna film har även resulterat i en uppföljare, baserad på ett annat fall de arbetade med. Själv tycker jag nog att tvåan är strået vassare än ettan, även om jag betraktar ettan som en av de bättre skräckfilmerna som gjorts på senare år.

Filmen utspelar sig i Rhode Island år 1971. Ed (Patrick Wilson) och hans fru Lorraine (Vera Farmiga) har precis avslutat fallet med den hemsökta dockan Annabelle - som de nu förvarar i en monter som inte får öppnas under några som helst omständigheter. Men snart kommer de att få ta itu med ett nytt fall.

Roger Perron (Ron Livingston) och hans fru Carolyn (Lili Taylor) har precis flyttat in i ett nytt hus tillsammans med sina barn. Redan första dagen i det nya huset börjar mystiska saker att hända - först vägrar familjens hund att komma in i huset och sen upptäcker man att husets föregående ägare av någon anledning bommat igen källaren. Snart går familjens hund en mystisk död till mötes men det är bara början på deras problem. Saker och ting börjar hända i huset och snart bestämmer sig Carolyn och Roger för att kalla in Ed och Lorraine för att hjälpa dem. Ed och Lorraine kan snabbt konstatera att de måste utföra en exorcism men det är lättare sagt än gjort.

Filmen är både spännande och välgjord, specialeffekterna är snygga och skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig. Filmen är regisserad av James Wan som även ligger bakom kultfilmen Saw. Det är för övrigt även Wan som regisserat The Conjuring 2.

Den verkliga familjen Perron besökte inspelningen av den här filmen. Och både James Wan och manusförfattarna konsulterade Lorraine Warren, som anser att filmen stämmer bra överens med verkligheten - bortsett från att händelserna i verkligheten ska ha utspelat sig under 1973 och 1974.