RecensionStephen Glass - rubrikernas man

Den första filmen jag såg med Hayden Christensen var Virgin Suicides, när den gick på TV under tidigt 00-tal, och även om jag fortfarande gillar den filmen så förknippar jag ändå Christensen mest med två andra roller - först och främst Anakin Skywalker i Star Wars men även rollen som Stephen Glass i filmen Shattered Glass (eller Stephen Glass - rubrikernas man, som är den svenska titeln). Filmen är baserad på en sann historia och är regisserad av Billy Ray, manusförfattaren till The Hunger Games.

Filmen utspelar sig under andra halvan av 90-talet och handlar om den lovande, unge journalisten Stephen Glass (Hayden Christensen) som arbetar för en av USA:s ledande tidningar - The New Republic, en tidning som till och med självaste presidenten lär läsa. Stephen trivs med jobbet och kommer bra överens med merparten av sina medarbetare.

Även om Stephens artiklar ibland verkar ganska otroliga så blir de ändå uppskattade. En dag lämnar Stephen in en artikel som blir publicerad och denna artikel handlar bland annat om en hacker och ett vad Stephen själv kallar \"stort\" mjukvaruföretag. Chuck Lane (Peter Saarsgard) och Adam Penenberg (Steve Zahn) - som också arbetar för tidningen - läser artikeln och börjar ana ugglor i mossen.

Chuck och Adam bestämmer sig för att börja granska artikeln. De kan inte hitta någon som helst information om hackern och de hittar heller ingenting om mjukvaruföretaget och snart visar det sig att allt i artikeln är lögn - bortsett från att det verkar finnas en delstat som heter Nevada (något som Adam tydligen inte redan kände till). Chuck bestämmer sig för att konfrontera Stephen och ber honom även att visa källmaterialet.

Snart får Chuck prata med någon som påstår sig arbeta för mjukvaruföretaget och snart får detta företag även en egen hemsida, men Chuck är ändå övertygad om att hela historien är fabricerad och han bestämmer sig för att börja leta efter bevis.

Filmen är intressant och faktiskt även ganska rolig, och hur otroligt det än låter så har det här faktiskt hänt i verkligheten. Den verklige Stephen Glass erbjöds en roll i filmen - vem han skulle spela vet jag inte - men han avböjde. Skådespelarna som medverkar gör i alla fall väldigt bra ifrån sig. Hayden Christensen är klockren som Stephen. Och jag ger stora plus till Peter Saarsgard och Chloë Sevigny, som för övrigt spelade mot varandra även i Boys Don't Cry.