RecensionStinsen brinner...filmen alltså

Humorgruppen Galenskaparna och After Shaves alster är antingen väldigt bra eller också väldigt dåliga, och så finns det ju givetvis en del gränsfall också. Stinsen brinner... filmen alltså anser jag vara ett av deras främsta verk och det är en av de bästa svenska komedierna någonsin. Första gången jag såg den var när den gick på TV en gång i tiden och sen dess har jag sett den åtskilliga gånger både på VHS och på DVD.

Hela filmen utspelar sig på en tågstation och handlingen kretsar kring stinsen Axel (Anders Eriksson) som älskar sitt jobb och tåg är hans stora passion. En dag kommer Gerhard (Claes Eriksson), byråchef på SJ, med beskedet att stationen ska läggas ner med omedelbar verkan. Då blir Axel väldigt ledsen och samtidigt blir han så arg att han slår ner Gerhard, stoppar ner honom i en säck och låser in honom i en skrubb. Därefter fortsätter Axel tillsammans med sin kollega Sören (Knut Agnred) att sköta stationen som vanligt. Sören vet dock inte att stationen är nerlagd och att det inte kommer att komma några fler tåg.

Det dröjer inte länge innan två tågresenärer dyker upp; Harry (Peter Rangmar) som måste komma i tid till ett viktigt möte och Ernst (Jan Rippe) som ska hälsa på hos sin syster. Båda har köpt biljett och blir mer och mer upprörda över att tåget aldrig kommer trots att Axel ständigt lovar att det är på väg.

Axel vet att han inte kan hålla inne med sanningen hur länge som helst, särskilt inte när ryktet att stationen är nerlagd sprider sig och folk börjar göra anspråk på lokalen - bland annat en pingstpastor som vill bygga om stationen till en katedral och ett par italienare som vill öppna en pizzeria.

Filmen är både rolig och underhållande, musiken är väldigt bra och skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig. Filmen är baserad på en scenföreställning med titeln \"Stinsen brinner\" och jag har sett den också (även den har släppts på DVD) och grundhandlingen från scenföreställningen har man bevarat men det finns också vissa skillnader; exempelvis har man kortat ner ett telefonsamtal lite filmen och en låt med titeln \"Hård kärlek\" framförs i scenföreställningen men inte i filmen.

Claes Eriksson gör (i likhet med andra skådespelare i filmen) en dubbelroll och spelar både Gerhard och Jerry. I Jerry-delen av filmen förekommer en tillbakablick där Jerry ska säga farväl till sina föräldrar innan han ger sig ut i världen - paret som gestaltar Jerrys föräldrar är Erikssons riktiga föräldrar.