RecensionIdentity

Den här filmen hade man på VHS en gång i tiden och jag tittade faktiskt på den ganska ofta då - dels för att jag tyckte att filmen var bra och dels för att både jag, min pappa och min storebror alltid tolkade filmen på olika sätt när vi såg den - vi var alltid överens om en sak som vi alltid stod fast vid men av någon anledning så ändrade vi alltid uppfattning om andra saker, vilket ibland ledde till ganska intressanta diskussioner.

Filmen utspelar på och omkring ett motell en regnig kväll. På detta hotell befinner sig tio främlingar som inte kan ta sig därifrån i och med att ovädret orsakat översvämningar längs vägarna. De är helt enkelt fast där tills vidare. Snart börjar dessa personer dö en efter en och på något sätt lyckas liken hela tiden försvinna spårlöst så fort de andra vänder ryggen till.

Misstankarna far åt alla håll när de överlevande försöker avslöja mördaren och samtidigt gör de allt de kan för att själva slippa falla offer för mördaren. Men vem är egentligen mördaren och vad har han för motiv? Och hur lyckas han få liken att försvinna när ingen kan ta sig därifrån?

Som sagt så kom både jag, farsan och brorsan med nya teorier om en del saker varje gång vi såg filmen på VHS. Jag införskaffade filmen på Blu-ray för ett par år sen och idag kan jag inte begripa hur jag kunde skapa så många olika teorier som jag faktiskt gjorde, för om man bara är uppmärksam så märker man att svaret på gåtan dyker upp flera gånger under filmens gång.

Idag är jag alltså medveten om hur allt hänger ihop när jag ser filmen men trots det så är filmen ändå väldigt spännande och jag gillar den paranoida stämningen som genomsyrar hela filmen. Skådespelarna gör dessutom väldigt bra ifrån sig.