RecensionLejonkungen

Under mitten av 90-talet bodde jag i en svensk småstad (det gör jag väl förvisso fortfarande men inte i samma) och det fanns bara en enda biograf i den staden, åtminstone på den tiden. Biografen var väl kanske inte särskilt lyxig - det fanns bara en salong så de kunde bara visa en film i taget och publiken fick sitta på träbänkar. Det var två gubbar som jobbade där och den ena gubben satt vid ett bord och sålde biljetter och den andra gubben satt vid ett annat bord och sålde godis. Det var alltså till den här biografen vi begav oss då jag och min lillebror skulle få gå på bio för första gången. Både jag, pappa och min lillebror tyckte att filmen var så bra att vi gick och såg den på bio igen - redan dagen därpå - och jag har aldrig sett samma film på bio mer än en gång sen dess. Filmen heter \"Lejonkungen\" och är bland det bästa som Disney någonsin gjort och efter biobesöken har jag sett den åtskilliga gånger - först på VHS och senare även på DVD och Blu-ray.

Lejonet Mufasa är kung över lejonriket och enligt reglerna är det hans bror Scar som ska ta över rollen som kung efter Mufasa. Men dagen kommer då Mufasa får en son vid namn Simba och reglerna säger att det nu alltså är Simba som ska bli kung efter Mufasa när den dagen kommer. Scar blir naturligtvis svartsjuk på Simba för Scar vill bli kung till varje pris. En dag börjar Scar planera att göra sig av med både Mufasa och Simba på en och samma gång och med hjälp av sina vänner sätter han planen i verket.

Även om han lyckas göra sig av med Mufasa så är Simba fortfarande kvar. Scar intalar Simba att det är hans fel att Mufasa gått bort och övertalar honom att ge sig iväg och aldrig komma tillbaka, vilket Simba går med på. Scar tar över rollen som kung och släpper in hyenor i lejonriket, vilket sakta men säkert leder till att läget i lejonriket försämras avsevärt

Simba växer upp i djungeln och han får hjälp att överleva av sina två nya vänner, surikaten Timon och vårtsvinet Pumbaa. En dag dyker Simbas gamla barndomsvän Nala upp i djungeln i jakt på mat - något som det råder väldigt stor brist på i lejonriket tack vare Scar - men istället för mat hittar hon Simba, Timon och Pumbaa. Nala förklarar för Simba vad Scar ställt till med men till en början bryr sig Simba inte, men efter att ha fått ytterligare ett besök från lejonriket så kommer Simba på andra tankar

Jag har som sagt sett den här filmen åtskilliga gånger och jag har i princip alltid sett den med svenskt tal. Detta beror på att den svenska dubbningen faktiskt lyckas överträffa originalet, så på den punkten kan man verkligen inte klaga - skådespelarna som gör de svenska rösterna gör ett enastående jobb och Rikard Wolff är väldigt övertygande som Scar. Att filmen dessutom är väldigt snyggt tecknad gör ju inte saken sämre och musiken är ett plus i kanten.