RecensionWallander - Hemligheten

Nu har jag sett sammanlagt åtta Wallander-filmer med Krister Henriksson, och Johanna Sällström och Ola Rapace medverkar i sju av dessa åtta filmer. Den Wallander-film jag sett utan Sällström och Rapace heter Hämnden och även om den är bra på sitt sätt så blir det ju ändå inte riktigt samma sak utan dem och kommer jag att se fler Wallander-filmer i framtiden - och det lär jag förhoppningsvis göra - så kommer jag nog främst satsa på att se de filmerna där Sällström och Rapace som jag hittills missat. Men en av mina storfavoriter bland de Wallander-filmer jag hittills sett är Hemligheten från 2006, som är den trettonde filmen i serien.

En 11-årig pojke hittas död och Stefan (Ola Rapace) lovar pojkens far att han personligen ska se till att gärningsmannen hamnar bakom lås och bom - men det blir lättare sagt än gjort när Stefan anklagas för misshandel och blir avstängd från poliskåren i väntan på utredning. Så det blir Kurt Wallander (Krister Henriksson) och hans dotter Linda (Johanna Sällström) som tilldelas fallet.

Obduktionen visar att pojken utsattes för övergrepp innan han dödades och snart upptäcker man att liknande mord har begåtts en gång i tiden och först tror man att det är samma gärningsman som varit i farten igen men mannen ifråga, Greger (Lennart Jähkel), sitter redan i fängelse och han menar att han blivit oskyldigt dömd. Därför börjar Kurt och Linda att leta efter misstänkta bland Gregers bekantskapskrets.

Stefan har en hemlighet som han inte anförtrott någon och hemligheten driver honom till att starta en egen utredning i hopp om att kunna hitta gärningsmannen - men samtidigt river fallet upp en hel del gammalt damm för Stefan.

Hemligheten var en av de tre Wallander-filmerna från första omgången som visades på bio (de andra två var Innan frosten och Mastermind) och det här är som sagt en av de bästa Wallander-filmerna jag sett. Den är både spännande och otäck och skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig - särskilt Ola Rapace är värd all beröm för han gör en av sina bästa roller i den här filmen. Jag ger även plus till Johanna Sällström och Krister Henriksson.

En pytteliten tabbe är dock att Lennart Hjulströms namn dyker upp i eftertexterna trots att han inte medverkar i den här filmen. Den enda Wallander-filmen som Hjulström medverkat i, åtminstone i skrivande stund, är Jokern.

Hemligheten är regisserad av Stephan Apelgren som förutom att ha regisserat sex andra Wallander-filmer även regisserat två Beck-filmer, filmen Sunes sommar och julkalendrarna Sunes jul och Julens hjältar.