RecensionLilja 4-ever

Regissören Lukas Moodysson gjorde några kortfilmer (som jag inte sett) under andra halvan av 90-talet och sen kom kultfilmen Fucking Åmål som man hunnit se några gånger nu, därefter gjorde han en annan bra film med titeln Tillsammans och därefter gjorde han Lilja 4-ever - därefter har han tyvärr inte lyckats göra några fler fullträffar men jag hoppas att han lyckas göra det igen en vacker dag (jag började tvivla på M. Night Shyamalan efter kalkonfilmerna han gjorde efter The Village men sen kom ju Split och jag hoppas det blir likadant med Moodysson). Jag var 14 år när Lilja 4-ever gick upp på biograferna och jag ville väldigt gärna se den och det första jag gjorde när den släpptes på video var att gå och hyra den och senare införskaffade jag den på DVD och nu har jag sett denna film ganska många gånger.

Filmen utspelar sig i det som en gång var Sovjetunionen och handlingen kretsar kring en sextonårig flicka vid namn Lilja (Oksana Akinshina), som bor med sin ensamstående mamma (Lyubov Agapova). De har det ganska knapert ekonomiskt sett och en dag träffar Liljas mamma en karl som tänker ta med henne till USA med löfte om att hon kommer få det mycket bättre där. Lilja ska stanna hemma tills vidare men man har lovat att även hon ska få komma till Amerika lite senare.

Tills vidare ska Lilja få bo i en risig gammal lägenhet och hennes vän Volodya (Artyom Bogucharskiy) gör henne sällskap, åtminstone av och till. En dag får socialen ett brev från Liljas mamma, som skriver att hon avsäger sig all vårdnad om Lilja med motiveringen att hon var ett oönskat barn. Så nu får Lilja alltså klara sig helt på egen hand.

En dag träffar Lilja en kille vid namn Andrei (Pavel Ponomaryov), som hon blir kär i. De börjar umgås och hitta på roliga saker tillsammans och en dag lovar Andrei att hjälpa henne att resa till Sverige, där hon kommer att få ett jobb så att hon kan försörja sig. Väl framme i Sverige försvinner Andrei spårlöst och det som började som en dröm förvandlas nu till en mardröm.

[-]Den här filmen är både gripande, sorglig och spännande och när det gäller de mest deprimerande filmerna så lär Lilja 4-ever hamna ganska högt upp på listan (med deprimerande menar jag inte att filmen är dålig utan ångestframkallande). Skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig, särskilt Oksana Akinshina som här gör sin bästa roll. Alexandra Dahlström, som även var med i Fucking Åmål, var Moodyssons assistent under inspelningen av Lilja 4-ever och hon skymtar även förbi i filmen - hon står på en balkong medan Lilja sitter på en bänk där hon skriver \"Lilja 4-ever\".

Filmen är inspelad i Estland och Sverige och det finns faktiskt lite sanning bakom storyn - när det gäller karaktären Lilja så har man haft Danguolė Rasalaitė som förebild.