RecensionEnsam hemma

När jag var liten så hade vi de två första Ensam hemma-filmerna på VHS och vi tittade ofta på dem oavsett årstid och i skrivande stund har man hunnit göra hela fem Ensam hemma-filmer och jag har sett alla utom den femte. Jag tycker bäst om de två första filmerna och min stora favorit är Ensam hemma 2, men även första filmen är väldigt bra och det är nog en fördel om man sett första filmen innan man ger sig på tvåan.

Handlingen tar sin början strax innan jul. Hela familjen McCallister - som är en stor familj - ska resa till Paris för att fira julen där och nu ägnar man sig åt diverse förberedelser; exempelvis har de kopplat in en timer så att alla lamporna i huset tänds på kvällen - detta för att minska risken för inbrott och då familjen McCallister inte är ensamma om att resa bort över julhelgen så kommer lyset att tändas automatiskt i fler hus.

Kvällen innan avfärd ryker åttaårige Kevin (Macaulay Culkin) ihop med resten av familjen, vilket leder till att han får sova uppe på vinden och det leder till att Kevin önskar att han kunde få fira jul ensam. Han vet dock inte att hans önskan kommer att gå i uppfyllelse.

På grund av en teknikens blunder så råkar familjen McCallister försova sig och det orsakar en massa kaos och stress - de har beställt skjuts som ska föra dem till flygplatsen och bilarna står redan och väntar, så alla måste få på sig kläder och samla ihop sina väskor så fort som möjligt för att inte missa planet.

I all hast råkar de glömma att Kevin är uppe på vinden så han lämnas ensam hemma medan de andra beger sig till Paris. När hans mamma Kate (Katherine O'Hara) upptäcker att Kevin inte är med så blir hon orolig och bestämmer sig för att åka hem igen men det är lättare sagt än gjort.

Samtidigt lever Kevin loppan och han trivs faktiskt med att få vara ensam hemma. De två klantiga inbrottstjuvarna Harry (Joe Pesci) och Marv (Daniel Stern) - som vet att de flesta i området är bortresta - dyker upp och börjar plundra hus efter hus. De vet dock inte att Kevin är hemma och inte tänker låta dem bryta sig in ostraffat.

Det här var en av mina favoritfilmer när jag var barn och det är det fortfarande, men numer är det tradition att se den framåt jul. Filmen är både underhållande och hysteriskt rolig, filmen har ett bra soundtrack och skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig. Det här är en av de absolut bästa komedierna som gjordes under 90-talet.