RecensionEnsam hemma 2: Vilse i New York

År 1990 spelade Macaulay Culkin huvudrollen i klassikern Ensam hemma och ett par år senare kom att han att reprisera rollen som Kevin i klassikern Ensam hemma 2 - Vilse i New York. Ensam hemma 2 anser jag vara den absolut delen i serien (i skrivande stund har jag inte sett den femte filmen men tvåan är i alla fall klart bäst av de föregående delarna) - detta eftersom att tvåan är mycket roligare och innehåller betydligt mer julstämning än de övriga filmerna. Chris Columbus har regisserat både ettan och tvåan och manuset till dessa båda klassiker skrevs av legendaren John Hughes.

I likhet med första filmen tar handlingen sin början precis innan jul och familjen McCallister ska resa bort för att fira jul på annan ort. Den här gången ska de dock inte åka till Paris utan till Florida och allt är förberett - väskorna är packade och biljetterna köpta. Kevin (Macaulay Culkin) vill dock inte fira jul i Florida då det inte finns någon snö där och dessutom oroar han sig för att de ska behöva klä en palm istället för en gran - man kan ju inte fira jul utan julgran!

Till skillnad från föregående jul så lämnas Kevin inte ensam hemma utan följer med till flygplatsen. På flygplatsen letar Kevin efter batterier till sin bandspelare i sin pappa Peters (John Hard) väska - Peter märker dock inte att Kevin stannat så han fortsätter gå och en stund senare råkar Kevin förväxla en annan man, som har samma frisyr och samma rock som Peter, med sin far och följer efter honom istället.

Detta leder till att Kevin råkar sätta sig på ett plan som för honom till New York. Men istället för att deppa ihop så blir Kevin glad att få fira jul där - i New York finns det ju både snö och julgranar - och med hjälp av Peters kreditkort lyckas han checka in på ett lyxhotell där president Hoover ska ha bott en gång i tiden. För Kevin är allt frid och fröjd - tills han stöter på de klantiga banditerna Harry (Joe Pesci) och Marv (Daniel Stern) igen.

Den första Ensam hemma-filmen är en klassiker men jag betraktar faktiskt Ensam hemma 2 som en ännu större klassiker. Här brer man på med betydligt mer humor och julstämning, vilket är till filmens fördel, och filmen är både hysteriskt rolig och lite spännande. Skådespelarna gör ett bra jobb och musiken är ett plus i kanten. En av statisterna i denna film kan förresten titulera sig president numer - när Kevin kommer till hotellet så frågar han Donald Trump var hotellobbyn finns.