RecensionNio liv

Jag har hunnit se några filmer och även ett par dokumentärer som skildrar Münchhausensyndrom och nu har jag precis upptäckt filmen Nio liv, som är en av de bästa filmerna som gjorts i ämnet. Jag har ingen psykologiutbildning men psykiska åkommor, hur de ter sig och vad som orsakar dem tycker jag är väldigt intressant och fascinerande och sånt brukar ofta göra sig bra på film och det här är inget undantag.

Handlingen kretsar kring en pojke vid namn Louis (Aiden Longworth), som står i begrepp att fylla nio år. Louis är dock otursförföljd och har varit nära att dö en gång om året och han tror att han kommer att råka ut för någon olycka även detta år och det gör han också - han ramlar ner från en klippa, varpå han är väldigt nära att drunkna. Han överlever men hamnar i koma och måste föras till sjukhus.

Dr. Pascal (Jamie Dornan från Fifty Shades Of Grey) tar sig an Louis och även om det ser mörkt ut så tänker han göra allt han kan för att få Louis att vakna igen - och samtidigt får han mystiska brev som alla är skrivna med Louis handstil.

På grund av de ständiga olyckorna Louis råkat ut för har han gått hos en psykolog, Dr. Perez (Oliver Platt), som tror att det är Louis själv som orsakat olyckorna för att få uppmärksamhet. Men när Pascal börjar undersöka saken lite närmre så kan han konstatera att olyckorna började inträffa redan när Louis var spädbarn så Perez teori stämmer alltså inte. Men vem är det då som ligger bakom olyckorna? Och varför?

Filmen är både spännande och sorglig och stundvis lyckas den bli lite rolig också. Skådespelarna gör ett väldigt bra jobb, specialeffekterna är snygga och soundtracket är ett plus i kanten. Filmen är baserad på en bok av Liz Jensen (som jag inte läst) och Anthony Minghella, regissören bakom filmer som Den engelske patienten och Åter till Cold Mountain, planerade att filmatisera boken men dog tyvärr innan han hann göra det så istället är denna film regisserad av Alexandre Aja - regissören som gav oss Mirrors och The Hills Have Eyes.

I Nio liv förekommer det en del referenser till andra filmer. Exempelvis har Perez actionfigurer föreställande Frankensteins monster ur filmen Frankenstein från 1931 och monstret från Skräcken i Svarta lagunen på sin mottagning och i en scen börjar Louis prata om Harry Potter.