RecensionEvil Dead

Jag vet inte om det var medvetet från Raimis sida men den här filmen får mig att tänka på Wendigo, en mytisk våldsam varelse som lär hålla till i de norra skogarna i USA och Kanada och ger sig på människor som gått vilse. Inte för att ungdomarna i filmen gått vilse men det känns lite som att Raimi hämtat inspiration därifrån.

När det gäller splatterfilmer så brukar handlingen i regel vara ganska enkel och Evil Dead är inte något undantag. Några ungdomar åker till en gammal stuga ute i skogen för att slappa och umgås, sen hittar de lite mystiska saker i källaren som leder till att några av dem blir besatta av demoner och då måste de andra göra vad de kan för att överleva. Och givetvis går det inte att ta sig därifrån eftersom att bron de körde över på ditvägen har rasat så de måste tampas med ondskan tills det är över.

Generellt brukar jag inte tycka om splatterfilmer på grund av att det ständigt förekommer överdrivet mycket våld och blod i sådana filmer men jag tittar på sånt ändå ibland av två anledningar: För det första så blir det lite tråkigt att bara se en typ av skräck och för det andra så händer det faktiskt ibland att åtminstone jag kan uppskatta en film även om jag i regel inte brukar tycka om den typen av filmer annars.

Det förekommer överdrivet mycket våld och blod i Evil Dead men jag försöker att inte tänka på det. Istället väljer jag att fokusera på det viktiga i den här filmen och det är skildringen av den eviga kampen mellan gott och ont. Kampen har skildrats i åtskilliga andra filmer och det finns andra filmer som är bättre men jag är ändå glad att jag såg den och det kan jag tacka en av mina vänner här på Internet för; jag tänker inte avslöja personens identitet men vi brukar tipsa varandra om filmer ibland. Jag är ganska ny på det här med skräckfilmer medan han är en inbiten skräckfantast så när det gäller skräck så är vi ungefär som elev och lärare. Det är faktiskt ganska kul.

[-]Det är inte så att jag ogillar skräckfilmer men splatter är inte riktigt min favorittyp av skräck. Därmed inte sagt att jag inte tänker se fler splatterfilmer för det kommer jag kanske att göra i framtiden. Vi får se. Men just den här filmen ångrar jag inte att jag såg och jag vill se den fler gånger. Jag kanske rentav tittar på uppföljarna också.