RecensionSkräcken har 1000 ögon

Nu har jag hunnit se så många skräckfilmer att jag tappade räkningen för länge sen och jag tittar främst på utländska skräckisar - detta främst på grund av att vi svenskar i princip aldrig ger sig på skräckgenren inom filmbranschen. Men några svenskproducerade skräckfilmer har jag faktiskt sett och även om vi är relativt dåliga på att göra skräckfilmer så har vi faktiskt lyckats göra en handfull bra skräckisar. Den bästa svenska skräckfilmen någonsin - åtminstone i min mening - är kultklassikern Evil Ed från 1995, men det finns en annan något äldre svensk skräckis som också är en riktig kultfilm och det är Skräcken har 1000 ögon från 1970.

Handlingen kretsar kring prästen Sven (Hans Dahlgren) och hans fru Anna (Anita Sanders). Anna har drabbats av psykiska problem så därför beger de sig till en prästgård i norra Sverige så att hon kan få ta en välbehövlig paus från allt och vila upp sig lite.

I byn stöter de på en gammal bekant vid namn Hedvig (Solveig Andersson) och till en början har de det bra. Sven och Anna umgås med varandra, med Hedvig och även med andra människor i byn. Men snart börjar märkliga saker att hända - bland annat inträffar mystiska dödsfall och folk ser en märklig figur smyga omkring i området. Och denna maskerade person verkar vara ute efter Sven och Anna.

Det här anser jag vara en av de stora svenska kultklassikerna och även om filmen i sig är ganska fånig på sina ställen så har den ändå sin charm och jag är glad att jag såg den. Man har lyckats skapa en ganska paranoid och kuslig stämning och filmen är faktiskt ganska spännande, men om man förväntar sig en film med en massa blod och splatter så lär man nog bli lite besviken. Men tycker man om skräckisar med övernaturliga och erotiska inslag så tycker jag att man ska ge den en chans.

Musiken är bra och fotot kan man inte heller klaga på. Som helhet gör skådespelarna ett bra jobb men det finns ett undantag och det är Hans Dahlgren - det här är förvisso den enda filmen jag sett med honom nu i skrivande stund men han gör inte särskilt bra ifrån sig, nej. Mitt första intryck av Dahlgren är att han mest känns som en skådis man anlitar för en billig såpopera. Men det här är som sagt den enda filmen jag sett med honom så jag vet ju inte hur han brukar prestera annars men om tillfälle ges så kommer jag nog att se åtminstone en film till med Wahlgren. Därmed inte sagt att denna film blir dålig tack vare hans insats och jag kan komma på skådespelare som är betydligt sämre och detta är ju trots allt en kultfilm och när det gäller kultfilmer så får man ju ha lite överseende med vissa saker.