RecensionBright

Bright är en film som i slutänden förtjänar mer cred för försöket än för det faktiska resultatet. Den är ett intressant försök till världsbygge, men som gör att man önskar att man fått veta lite mer om sakerna som tas upp. Det gör att det känns mer som ett kontextlöst fönster in i en annan värld än som en faktisk presentation av den.

Filmen utspelar sig i en modern, nutida värld där det finns alver, orcher, magi och liknande fantasyelement. Världsbygget känns influerat av Shadowrun och liknande rollspel, även om cyberpunken i mångt och mycket lyser med sin frånvaro. Istället blir det en historia som snarare fokuserar på sociala orättvisor, åtminstone till en början.
Tittaren får följa två poliser (Smith och Edgerton) som kommer i kontakt med allehanda magiska och kriminella företeelser samtidigt som de försöker hantera sina egna konflikter. Det blir en historia om magiska sällskap, rasism och korruption som stundvis berättas riktigt väl men som ibland ger en känslan av att de försökt få med lite för många olika grupper och intressenter vilket gör helheten lidande.

Skådespeleriet fungerar men imponerar inte. Några av avslöjandena känns krystade, onödiga och på gränsen till pinsamma, och det finns en del logiska luckor i handlingen. Koreograferna ska ha en eloge då många av stridsscenerna är riktigt bra och kameraarbetet håller en god kvalitet. Filmens stora brist ligger i att den försöker vara för mycket på samma gång. Jag är en varm förespråkare av film som ett sedeslärande medium och det kan vara ett kraftfullt vapen i den ack så viktiga kampen mot rasism. Men jag är inte säker på att halvklumpiga allegorier om det i hur orcherna behandlas är riktigt rätt väg att gå. Det känns ologiskt att så många är så okritiskt öppet rasistiska mot orcherna baserat på en händelse för tvåtusen år sedan och att det på något plan fortfarande är okej, men jag är öppen för möjligheten att jag själv lever i en mycket skyddad och privilegierad filterbubbla där. I vilket fall som helst önskar jag att man antingen gjort mer med orchernas utsatthet och alvernas höga maktposition eller låtit saken vara helt.

Det jag gillar mest med filmen är själva försöket. Som en stor fantast av genren urban fantasy uppskattar jag att någon försöker sig på att göra en film i genren som inte är ett maskerat triangeldrama om ett gäng tonåringar med magiska krafter. Det finns så otroligt många fler berättelser inom genren som det nuvarande urvalet inte riktigt gör rättvisa. Därför hoppas jag också att det går bra för filmen, för att ge fler filmskapare och historieberättare modet att fortsätta nysta i genren.

För att sammanfatta tycker jag att Bright utan tvekan är en sevärd film. Den kunde varit betydligt bättre, men ångrar inte att jag lade ned två timmar på att se den. Jag skulle väl inte kalla den för en opolerad diamant, men den är åtminstone en ametist. Framför allt hoppas jag att den bidrar till att visa att det går att berätta fler sorters historier inom den här fantastiska genren.