RecensionWind River

Efter en väntetid på 5 månader efter sin Biodebut i USA så är Wind River äntligen här. Och redan efter 5 minuter så visste jag att denna filmen skulle stanna med mig långt efter eftertexterna börjat rulla.

Historien handlar om Cory Lambert, han jobbar som jägare och viltvårdare för urinvånarna i Wind River naturreservat i Wyoming. En dag när han är ute och jagar hittar han en indiansk flicka död i snön, ihjälfrusen. Den lokala sheriffen ber F.B.I att komma ditt och hjälpa till med utredningen...

Taylor Sheridan har efter Sicario och Hell and High Water skrivit ännu ett bra manus som han också regisserar. En mörk, brutal historia om fördomar, sorg och våld. Våld är något som återkommer genom hela filmen, men inget Hollywood-våld utan realistiskt, smutsigt och brutalt som ger filmen en väldigt realistisk känsla. Och som alltid har Sheridan valt väldigt bra skådespelare för sina karaktärer. Jeremy Renner, (som förövrigt gör sin starkaste roll någonsin) är väldigt kariskmatisk. Likaså hans Avengers kollega Elizabeth Olsen spelar riktigt bra som Jane Banner. En rookie agent som kommer ditt för att lösa mordet. Uppbackade är dem utav Graham Greene, Gil Birmingham och Jon Bernthal.

Filmen utspelar sig i Wyoming, ett väldigt vackert landskap som fungerar som en karaktär i sig. Man får en känsla av isolering av all skog och öppna snötäkta fält. Det är inte många filmmiljöer som fångat mitt intresse på det här sättet, som har fått mig att vilja åka snöskoter genom vildmarken. Man får även se en liten klas skillnad från de som lever i reservatet och dem som lever i en stad i närheten.

[-]Tyvärr så kommer nog detta vara en film som inte så många kommer se, vilket är väldigt synd. Filmen är ett mästerverk. Men den har några få brister. Några av historierna blir aldrig riktigt uppklarade, men det är inget man kommer störa sig på i längden. Dessutom är de flesta karaktärerna inte helt utpräglade. De är egentligen bara Jeremy Renner's karaktär som har en bred karaktärs utveckling.

Utan tvekan en utav de bästa filmerna jag någonsin sett och kommer vilja se den fler gånger.