RecensionParts of the Family

Att köpa filmer som man inte sett innan kan vara bra ibland - nyligen beställde jag hem några filmer från en nätbutik och en av dem betalade jag hela 10 kronor för; den belgisk-amerikanska skräckisen Parts of the Family som släpptes direkt på video i januari 2003. Jag hade ärligt talat faktiskt inte ens hört talas den här filmen innan jag beställde och den är betydligt bättre än jag trodde att den skulle vara, så jag är glad att jag slog till där. Detta är en film som jag kan tänka mig att se många gånger.

När handlingen tar sin början så befinner sig den något misslyckade rånaren Jason (Bob Dougherty) på flykt undan polisen. Under flykten så hamnar han utanför ett gammalt fallfärdigt hus och där träffar han en vacker ung kvinna vid namn Ella (Cecilia Bergqvist). Polisen hinner ifatt Jason, som då tar Ella som gisslan och tvingar in henne i huset under pistolhot.

Väl inne så kräver Jason att polisen ska ordna fram en större summa pengar och en bil åt honom - annars kommer han att skjuta Ella. Vad Jason inte vet är att en hel familj slaktades i huset en gång i tiden och att Ella var den enda överlevande. Dessutom fick polisen aldrig tag på den skyldige.

Jason försöker ta sig ut ur huset bakvägen men blir då skjuten. Han överlever men beger sig in i huset igen, varpå han skjuter en prickskytt som befinner sig uppe på taket - vilket visar sig vara ett stort misstag då Ella råkar vara kannibal. Och som om det inte skulle vara nog så verkar Jason inte vara ensam med henne i huset då det kommer skumma ljud både från vinden och från källaren. Ruvar det gamla huset på fler fasansfulla hemligheter?

När filmen hade hållit på i några minuter så tänkte jag att det här verkade vara en riktig b-film men jag bestämde mig ändå för att fortsätta titta - man måste ju trots allt ge en osedd film en chans och det är jag väldigt glad att jag gjorde. Filmen inleds som en b-film men det går snabbt över och sen utvecklas den faktiskt till en riktig höjdare och även det inte är något mästerverk så klassar jag detta som en av de stora kultklassikerna som producerades under 00-talet.

Det förekommer en och annan klyscha genom filmens gång och stundvis är den lite halvdant filmad men i övrigt finns det inte mycket att klaga på då filmen både är spännande, underhållande och välgjord och stundvis lyckas den bli lite rolig också. Den svenska skådespelerskan Cecilia Bergqvist presterar väldigt bra i denna film och jag kan definitivt tänka mig att se fler filmer med henne. Det är väl egentligen ingen som gör dåligt ifrån sig i denna film men det är Bergqvist som gör allra bäst ifrån sig.