Recension10 Cloverfield Lane

Ibland sitter jag och funderar över om det finns liv på andra platser än just här på Jorden och med tanke på hur ofantligt stort universum är så tycker jag faktiskt att det vore ofantligt konstigt om det bara skulle finnas liv just här. Vad jag vet så har man ännu inte lyckats hitta några levande varelser på andra planeter men en vacker dag så lär man nog göra det. Det har gjorts en och annan film där varelser från andra planeter tar sig till Jorden och i min mening skulle det faktiskt kunna hända, åtminstone teoretiskt sett - om det finns liv på andra planeter, vad finns det då för belägg att inte även de åker omkring och letar efter liv på andra ställen? På film så är rymdvarelser som tar sig till Jorden antingen goda och försöker varna oss eller hjälpa oss med diverse saker eller så är de onda och vill förgöra vår civilisation - filmen 10 Cloverfield Lane hör till den senare kategorin.

Filmen inleds med att Michelle (Mary Elizabeth Winstead) är med om en bilolycka där hon skadar sig och förlorar medvetandet. När hon sen vaknar igen så vet hon inte var hon befinner sig men det visar sig snart att hon inte är ensam där. Howard (John Goodman) tittar till henne emellanåt och det visar sig att de befinner sig i en bunker som han låtit bygga, och även en tredje person befinner sig där - Emmett (John Gallagher Jr).

Att de tre personerna befinner sig inlåsta i bunkern och inte får lämna den beror på att USA har attackerats av utomjordingar som förgiftat luften så att alla som inandas den går en plågsam död till mötes. Michelle tror dock inte på den förklaringen och vill försöka ta sig ut, vilket är lättare sagt än gjort då Howard håller både henne och Emmett under sträng bevakning.

Med tiden skapar de tre personerna ett eget litet samhälle inne i bunkern och Michelle kommer väldigt bra överens med Emmet, så bra att Howard blir misstänksam. Och snart börjar Michelle undra var hon är tryggast - i bunkern eller i världen utanför?

Jag minns inte riktigt vad jag hade för förväntningar när jag såg denna film första gången men jag fastnade för den direkt och nu har jag hunnit se den några gånger. Det här klassar jag som en av de bättre filmerna som gjorts på senare år och den är väldigt spännande och välgjord och skådespelarna kan man verkligen inte klaga på. Dessutom har man lyckats få till ett väldigt bra soundtrack. Och specialeffekterna är snygga.